T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ÇANKIRI / ÇERKEŞ - 19 Mayıs Çok Programlı Anadolu Lisesi

Meslekler (U-Ü-V)

UZAY MÜHENDİSİ

____________________________________________________________

TANIM

Hava ve uzay araçlarının tasarımı ve yapımı, bunların uzaya gönderilmesi, araçların yerden izlenmesi, araçlarla haberleşme vb. işleri yapan kişidir.

 

GÖREVLER

Sivil ve askeri kuruluşlarda;

 Yer çevresinde yörüngeye konulacak insanlı ve insansız uydu ve diğer uzay araçları ile bunları yörüngeye koyacak roketler üzerinde araştırmalar ve deneyler yapar,

 Uydularla haberleşme amacıyla çalışmalar yapar,

 Bunun yanında, akademik kuruluşlarda şu proje ve endüstriyel faaliyetleri yürütür:

 Sayısal akışkanlar dinamiği olanaklarının geliştirilmesi,

 Dış yapı-gövde aerodinamiği etkileşimi,

 Yapay zeka geliştirme,

 Hava-uzay elektroniği ve optik sistemler,

 Telemanipülatör tasarımı ve kontrolü,

 Lazer ile ölçüm ve izleme sistemleri,

 Uydu dinamiği ve kontrolü ,

 Paralel ve gerçek zamanda veri işleme,

 Robot tasarımı ve robot teknolojileri,

 Uydu izleme anteni vb,

 Gerçek zamanlı yapay zeka yazılım araçları,

 Robot projesi danışmanlığı.

 

KULLANILAN ALET

VE MALZEMELER

 Laboratuvar araç ve gereçleri (mikroskop, kimyasal maddeler, deney tüpü, elektronik ölçü ve deney aletleri, mikroelektronik ve mikromekanik cihazlar),

 Teleskop,

 Bilgisayar vb.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Uzay Mühendisi olmak isteyenlerin;

 Matematik ve Fen bilimlerine, özellikle fizik ve astronomiye ilgi duyan ve bu alanda başarılı,

 Bilimsel meraka sahip, araştırmacı,

 Yeniliklere açık,

 Görme duyusu ve belleği güçlü,

 İnce ayrıntıları görebilen, yoğun dikkat gösterebilen

kimseler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Uzay Mühendisleri, uydu yer istasyonlarında, uzay ve bilgi teknolojileri laboratuarlarında, akademik eğitim kurumlarında ve diğer sivil ve askeri kuruluşlarda, uzay teknolojisinin gereksinimi olan temiz ortamlarda görev yapmaktadırlar.

Araştırma laboratuvarlarında genellikle sayısal verilerle çalışılır.

 

MESLEK EĞİTİMİNİN

VERİLDİĞİ YERLER

Meslek Eğitimi; İstanbul Teknik Üniversitesi, Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi "Uzay Mühendisliği" bölümünde verilmektedir.

 

MESLEK EĞİTİMİNE

GİRİŞ KOŞULLARI

Meslek eğitimine başlayabilmek için;

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Yükseköğretim Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavına (LYS) girerek yeterli "MF-4" puanı almak,

 Öğrenci Seçme Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih bildirim formunda "Uzay Mühendisliği" lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir. Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Fen, Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik ve Tabii Bilimler alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.

Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansları azalmaktadır.

Meslek Yüksekokullarının "Bilgi Güvenliği Teknolojisi, Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar, Bilgisayar Donanımı, Bilgisayar Operatörlüğü, Bilgisayar Operatörlüğü ve Teknikeri, Bilgisayar Programcılığı, Bilgisayar Teknolojisi, Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama, Bilgisayar ve Enformasyon Sistemleri, Bilişim ve İletişim Teknolojisi, Bilgisayar Destekli Tasarım, Bilgisayar Destekli Teknik Çizim, Elektrik, Elektrik Enerjisi Üretim, İletim ve Dağıtımı, Elektrik-Elektronik, Elektrik-Elektronik Teknikerliği, Elektronik, Elektronik Haberleşme, Elektronik Haberleşme Teknolojisi, Elektronik Teknolojisi, Endüstriyel Elektronik, Haberleşme, Haberleşme Teknolojisi, Mekatronik, Muhabere ve Elektronik Bilgi Sistemleri, Telekomünikasyon, Uçak Elektrik ve Elektroniği, Uçak Elektroniği" bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş sınavını kazanırlarsa Uluslararası Finans bölümüne dikey geçiş yapabilirler.

 

 

 

 

 

EĞİTİM SÜRESİ

VE İÇERİĞİ

Meslek eğitim süresi 4 yıl olup, yabancı dil hazırlık sınıfı okunması durumunda 5 yıl eğitim görülmektedir. Eğitim süresince mühendislik dersleri ağırlıklı bir eğitim verilmektedir. Teorik eğitimin yanı sıra laboratuar çalışmaları oldukça yoğundur. Öğrenciler ilk yıl; Matematik, Cebir, Fizik, Uzay Mühendisliğine Giriş gibi temel dersleri alırlar. İkinci sınıftan itibaren ise doğrudan uzay mühendisliğine yönelik dersleri almaya başlarlar.

Ders konuları; Temel Bilimler, Temel Mühendislik, Temel Bilgisayar ve Programlama, Yapı, Akışkanlar, Elektronik ve Haberleşme, Yapay Zeka, Uzay Çevresi, Uydu ve Roketler hakkındadır.

Lisans ders programındaki belli başlı temel dersler şunlardır; Matematik, Fizik, Kimya, Elektrik, Elektronik, Bilgisayar, İletişim Sistemleri, Uzay Mühendisliği, Mukavemet, Mekanik, Astronomi, Yabancı Dil ile diğer mühendislik dersleri.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN

BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara "Lisans" diploması ve "Uzay Mühendisi" unvanı alırlar.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Uzay Mühendisleri, uydu yer istasyonlarında, ABD ve Avrupa´daki Hava-Uzay Müh. bölümleri olan üniversitelerde, uzay ve bilgi teknolojileri laboratuvarlarında, askeri kuruluşlarda, TÜBİTAK, ASELSAN, ROKETSAN, HAVELSAN, Marmara Araştırma Enstitüsü, TAI (TUSAŞ Havacılık ve Uzay Sanayi), TEI (TUSAŞ Motor Sanayi), THY ve özel havayolları, ARÇELİK, NETAŞ, TEKFEN, ELIAR, DATACORE, İTÜ-UHUZAM, INTA, Hava İkmal Bakım Merkezleri, otomotiv endüstrisi vb. kuruluşlarda, ileri teknoloji firmalarında kolayca çalışma imkanı bulmaktadırlar. Ayrıca her zaman için serbest çalışma imkanları vardır. Uzay mühendislerinin iş bulma şansı ülkemizin uzay araştırmalarındaki ilerlemesine bağlı bulunmaktadır.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Meslek eğitimi süresince kazanç yoktur. Koşulları uyan öğrenciler geri ödemek koşulu ile Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun öğrenim ve harç kredi imkanlarından yararlanabilirler. Ayrıca diğer kamu ve özel kurum ve kuruluşların ve üniversitelerin verdiği kredi ve burslardan yararlanabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Kamu kuruluşlarında çalışanlar, çalıştıkları kurumun statüsüne göre teknik hizmetler sınıfından ücret alırlar. Ayrıca devletin belirlediği zam oranında ücret artışı yapılmaktadır.

Özel işyerinde çalışanlar ise, çalışma süresine, işyerinin ücret politikasına ve konumuna göre değişik ücret almaktadırlar.

MESLEKTE İLERLEME

Meslek elemanlarından üniversitede görev yapanlar, araştırma görevlisi, doktor, yardımcı doçent, doçent ve profesör gibi akademik unvanlar alabilirler. Ayrıca; gerek yurt içi ve gerekse yurt dışında çeşitli projelerde ve endüstriyel faaliyetlerde görev alarak çeşitli pozisyonlarda çalışırlar. Yurt içi ve yurt dışındaki eğitim merkezlerinde mesleki bilgi ve deneyimleri geliştirerek mesleki ilerlemeleri mümkündür.

Yüksek teknolojiye dayalı disiplinler arası bir eğitim içerdiğinden çeşitli uluslar arası kuruluşlarda nitelikli ve yüksek ekonomik getirili işlerde çalışma olanakları mevcuttur. Uzay mühendisliği uygulamaları sürekli gelişen ileri teknolojiler ile paralellik gösterdiğinden mesleki ilerleme kişinin sürekli yenilikleri izlemesiyle mümkündür. 2000´li yılların ileri teknoloji çağı olması nedeniyle Uzay Mühendisliği de araştırma konuları ve teknolojik gelişmeleri içermektedir.

ÜSTÜN ZEKALILAR ÖĞRETMENİ

____________________________________________________________

TANIM

Çalıştığı eğitim kurumunda üstün zekalı öğrencilere çeşitli bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak üzere eğitim veren kişidir.

GÖREVLER

Üstün Zekalılar Öğretmeninin, üstün zekalı öğrencilere hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışları hangi yöntemlerle kazandıracağı Milli Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanan öğretim programlarında (müfredat programı) belirtilmiştir.

Üstün Zekalılar Öğretmeni bu program çerçevesinde;

 İlköğretimin birinci kademesindeki üstün zekalı çocukların ders programlarının oluşturulması ve uygulanmasına yönelik çalışmalara katılır,

 Çocuğa kişilik kazandırmak ve onu hayata hazırlamak için eğitim ve öğretim yöntemlerini sabırla, şefkatle ve bilhassa çocuğun kişisel özellik ve

yeteneklerini dikkate alarak uygular,

 Eğitim ve öğretiminden sorumlu olduğu çocukların davranışlarını gözlemler, yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,

 Yemekhanede, bahçede, spor faaliyetlerinde ve boş zamanlarını değerlendirme sırasında çocuklarla beraber olmak suretiyle onlara iyi alışkanlıklar kazandırmak, olumsuz davranışlara karşı önleyici tedbirler almak için rehberlik yapar,

 Nöbetçi olduğu günlerde okulda düzen ve disiplini sağlamak üzere görev yapar.

 Öğrenci velileri ile yakın ilişki kurarak, işbirliği ile eğitimi yürütür.

 

KULLANILAN ALET

VE MALZEMELER

  • Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, ünite ve plan defterleri,
  • bireyselleştirilmiş eğitim programları, not defteri, yoklama defteri,
  • Kırtasiye malzemeleri
  • Bilgisayar
  • Okul laboratuar malzemeleri
  • Kitap,Büro makinaları,TV,Video,Ses kasetleri vb.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Üstün Zekalılar Öğretmeninin hem alanıyla hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.

 Üstün Zekalılar Öğretmeni olmak isteyenlerin;

 Sözel ve sayısal yeteneği gelişmiş,

 Sosyal bilimlerle ve özellikle psikolojiyle ilgili,

 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,

 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,

 Dikkatli, işine özen gösteren,

 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,

 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,

 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı

kimseler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Üstün Zekalılar Öğretmeni Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ve özel okullarda bireysel ve grupla eğitim yapabilecek şekilde düzenlenmiş sınıf ortamında çalışır. Çalışma ortamı temiz ve gürültülüdür. Uzun süre ayakta kalabilirler. Çalışırken meslektaşları ve velilerle iletişim halindedirler.

 

MESLEK EĞİTİMİNİN

VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Üstün Zekalılar Öğretmenliği bölümünde verilmektedir.

 

MESLEK EĞİTİMİNE

GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için,

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS) "Üstün Zekalılar Öğretmenliği" lisans programı için yeterli "YGS-6" puan almak.

 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda "Üstün Zekalılar Öğretmenliği" lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.

Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür ve Sınıf Öğretmenliği, Türkçe-Matematik, Fen, Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik ve Tabii Bilimler alanları, Anadolu öğretmen lisesi ve öğretmen lisesi ortaöğretim kurumlarının Yabancı Dil alanları mezunları ile Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsünden mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. (Kılavuz Tablo

3A)

Ancak kendi alan/kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğretim programlarını tercih eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır. Meslek liselerinin; Çocuk Gelişimi, Çocuk Gelişimi ve Bakımı, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümlerinden mezun olanlar, ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavını (YGS) kazanıp, Üstün Zekalılar Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN

BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara "Üstün Zekalılar Öğretmenliği" lisans diploması ve "Üstün Zekalılar Öğretmeni" veya "Özel Eğitim Öğretmeni" unvanı verilir.

 

 

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Üstün Zekalılar Öğretmenlerinin büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda sınıf öğretmeni olarak atanmaktadır. Ayrıca Bilim ve Sanat Merkezi adı altında üstün zekalı öğrencilerin eğitim aldıkları özel eğitim kurumlarında çalışma imkanları mevcuttur.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Bu programı ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan belli koşulları taşıyanlara MEB'ce burs sağlanır. Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından da yararlanabilirler. Bu konudaki duyuru her yıl yayınlanan öğrenci seçme sınav kılavuzunda yapılmaktadır. Ayrıca, Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanılabilir. Bunların dışında öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade edebilirler.

EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonunda "Öğretmen" olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası'na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar. Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim-öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.

Özel eğitim kurumlarında görev alan öğretmenlerin ücretleri değişiklikler göstermektedir.

MESLEKTE İLERLEME

Üniversitelerde lisans üstü eğitiminden sonra araştırma görevlisi, doçent ve profesör unvanını alabilirler.

Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.). Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler. Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler.

VERGİ DENETMENİ

____________________________________________________________

TANIM

Vergi vermekle yükümlü şahıs ve tüzel kişilerin (vergi mükelleflerinin) vergilerini yasalara uygun olarak verip vermediklerini denetleyen kişidir.

 

GÖREVLER

Vergi Denetmenlerinin başlıca görevleri vergi ödemesi gereken kişilerin vergilerini gününde ve tam olarak ödeyip ödemediklerini incelemektir.

Bunun için:

 Memuriyet sıfatlarını ve inceleme yetkisini gösteren fotoğraflı bir kimlik bulundurur ve gidilen yerde işe başlamadan önce ilgililere gösterir,

 İncelemeye tabi kişiye, inceleme konusunu işe başlamadan önce anlatır,

 Yürürlükte bulunan mevzuata göre gerekli incelemeyi yapar,

 İnceleme bitince, incelemenin yapıldığını gösteren bir belgeyi inceleme yapılana verir,

 Defterdarlıklara bağlı başkanlık, müdürlük veya bağlı vergi dairesi birimlerinde, gerek görülen hallerde denetim yapar,

 Belge düzenini yerleştirmek amacı ile işyerlerinde bizzat denetim yapar,

 Amirinin vereceği çeşitli teftiş, soruşturma ve inceleme görevlerini yapar.

 

KULLANILAN ALET

VE MALZEMELER

Vergi Denetmeninin yaygın olarak kullandığı materyaller:

 Vergi Kanunları,

 Genel Tebliğler,

 Vergi mevzuatı ile ilgili yayımlanmış olan tebliğler,

 Yönetmelikler,

 Genelgeler,

 Tüzükler,

 İç Genelgeler,

 İçtihat haline gelmiş yargı kararları,

 Çalışma esnasında kullanılan kırtasiye malzemeleridir.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Vergi Denetmeni olmak isteyenlerin;

 Sayısal düşünme yeteneğine sahip,

 Ayrıntılara dikkat eden, yönergelere ve kurallara uygun çalışabilen,

 Tertipli, dikkatli ve sabırlı,

 Dürüst ve sorumluluk sahibi,

 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen

kimseler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Vergi Denetmeni büro, ofis gibi kapalı ortamlarda çalışır. Çalışma ortamı sessizdir. Vergi Denetmenleri birinci derecede verilerle uğraşırlar. Zaman zaman vergi mükellefleri ve diğer meslektaşları ile etkileşimde bulunurlar.

 

MESLEK ÖN EĞİTİMİNİN

VERİLDİĞİ YERLER

Meslek ön eğitimi, üniversitelerin Siyasal Bilgiler Fakülteleri, Hukuk Fakülteleri, İktisat Fakülteleri, İşletme Fakülteleri, İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri ve yüksekokullarında lisans programlarında verilmektedir.

 

MESLEĞE

GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için;

 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun değişik 48'nci maddesindeki nitelikleri taşımak,

 Eğitim süresi en az 4 yıl olan, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, hukuk, İktisadi ve idari bilimler fakülte ve yüksekokulları ile bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilen yurtiçi ve yurtdışındaki dört yıl süreli  fakülte veya yüksekokulların birinden mezun olmak,

 30 yaşını doldurmamış olmak,

 Erkeklerin askerlik görevini yapmış, muaf tutulmuş veya erteletmiş olmaları,

 Sağlık yönünden yurdun tüm yöre ve iklim şartlarında görev almasına engel bir hallerinin bulunmaması,

 ÖSYM tarafından yapılan Kamu Personel Seçme Sınavını (KPSS) kazanmış olmak gerekmektedir.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ

VE İÇERİĞİ

Vergi Denetmeninin ayrı bir eğitimi, anabilim dalı yoktur. Meslek elemanları en az dört yıllık yüksek öğretim kurumlarından mezun olanlar arasından yapılacak özel yarışma sınavı sonucunda mesleğe denetmen yardımcısı olarak alınırlar. En az 3 yıl çalışmak, olumlu sicil almak ve Bakanlık merkezinde açılacak yeterlilik sınavında başarılı olmak şartıyla denetmen kadrolarına atanırlar.

İlgili okullarda genel bilgi derslerinin dışında mesleki açıdan aşağıdaki konular öğretilmektedir:

a) Maliye ve Vergi Hukuku

Maliye Teorisi,

Bütçe,

Kamu Maliyesi,

Türk Vergi Hukukunun Esasları,

b) Muhasebe

Genel Muhasebe,

Şirketler Muhasebesi,

Maliyet Muhasebesi,

c) İktisat

Makro-Mikro İktisat,

İşletme İktisadı,

Uluslar arası İktisat,

Uluslar arası Ekonomik İlişkiler ve Kuruluşlar

d) Hukuk

Hukukun Genel Kuralları,

Ticaret Hukuku,

Borçlar Hukuku,

Medeni Hukuk,

İcra İflas Hukuku.

e) Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Vergi Denetmenleri defterdarlıklara bağlı vergi dairesi birimlerinde görev yaparlar.

Vergi Denetmenlerinin sayısı hükümetlerin vergi politikalarıyla paralellik göstermektedir. Bunun için gerek görüldükçe sınav açılmaktadır. Son yıllarda vergi toplamaya verilen önem artmış ve çok sayıda vergi denetmeni alınmıştır. Bu alanda kendini yetiştiren Vergi Denetmenleri, özel sektöre de geçebilmektedirler.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Meslek eğitimi boyunca isteyen öğrenciler Kredi ve Yurtlar Kurumunca yüksek öğrenim ve harç kredisinden ve yurtlarından faydalanabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Yarışma sınavını kazanıp denetmen yardımcısı olarak ataması yapılanlar kadro ve derecelerine göre maaşlarını almaktadır. Yeni göreve başlayan bir vergi enetmeni net asgari ücretin 4 katı dolayında maaş almaktadır. Derece ve kademesi yükseldikçe ücretler de artmaktadır.

MESLEKTE İLERLEME

Belirlenen şartları ve özellikleri taşıyan denetmenler, sınava girmek ve başarmak koşulu ile idari görevlere geçebilirler. Bu şekilde, müdür yardımcılığından defterdarlığa kadar değişik kadrolarda idareci olarak görev yapabilirler. Defterdar, bulunduğu ilde Maliye Bakanlığı´nın en büyük memurudur.

VETERİNER HEKİM

____________________________________________________________

TANIM

Evcil, küçük ve büyükbaş hayvanların sağlığının korunması, hastalıkların teşhisi,tedavisi, hayvanlar arasında salgın hastalık ve (zoonozlarla) hayvandan insana geçen hastalıklarla mücadele, hayvan ırklarının iyileştirilmesi, hayvansal ürünlerin  artırılması, bunların insan sağlığındaki yeri konularında çalışmalar yapan kişidir.

 

GÖREVLER

 Yurdun çeşitli bölgelerinin, iklim, tarımsal yapı ve pazarlama koşullarına uygun hayvan tür ve ırklarının saptanması, mevcut olanların iyileştirilmesi, hayvan davranışları ve korunmaları verimlerini artırıcı yöntemlerin geliştirilmesi ve uygulanması gibi çalışmalarda bulunur,

 Sağlıklı hayvanların yapısı ve fonksiyonları, hayvan yetiştiriciliği, üreme ve sağlığı, hayvan beslenme ve hayvan yemlerinin üretim ve muhafaza teknolojisi konusunda yeterli bilgiye sahip olmaları gerekir.

 Hayvanların hastalık, sakatlık ve yaralarını teşhis ederek, gerekli ameliyat ve tedavilerini yapar, Hayvan sürülerinde görülen hastalıkların nedenleri, yapısı, seyri, etkileri, teşhisleri, ve tedavileri konusunda ve hayvanlardan insanlara insanlardan hayvanlara bulaşan hastalılıklar konusunda yeterli bilgiye sahip olmaları,

 Koruyucu hekimlik konusunda yeterli bilgiye sahip olmaları,

 Hayvansal besinlerin sağlıklı bir biçimde ve yeterince üretilmesini sağlar, halkı hayvansal besinlerle yayılabilecek hastalıklardan korumak için, besinlerin kalite yönünden denetimini yapar ve sağlıklı bir biçimde üretilmesi hazırlanması, korunması, taşınması için yeterli hijyen teknoloji bilgisine sahip olabilmek için uygun yöntemleri araştırır,

 Hayvanların bakım ve beslenmesi, sağlıklarının korunması, hayvan ürünlerinin değerlendirilmesi konularında, hayvan yetiştiricilerini  aydınlatmak amacıyla eğitim programları düzenler ve bu konularda yazılı kaynaklar hazırlar, bunların basım ve dağıtımının gerçekleştirilmesini sağlar,

 Bu konularla ilgili her türlü hukuki düzenlemeler hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları gerekir.

 Salgın ve paraziter hayvan hastalıklarının önlenmesi için her türlü tıbbi çalışmaları yapar, gerekli tedbirleri alır ve aşı, serum vb. ilaçlar üzerinde araştırmalar yapar, var olanları hazırlar ve uygular,

 Sun´i tohumlama ve embriyo transferi gibi biyoteknolojik yöntemlerle hayvanlarda döl verimini artırma ve ıslah çalışmalarında bulunur. Damızlık hayvan yetiştirilmesini sağlar,

 Zoonozların yayılmasını önler ve tedavi yöntemleri geliştirir.

 

KULLANILAN ALET

VE MALZEMELER

 Steteskop, enjektör, sterilizatör, laboratuar aletleri, iplik, bistüri gibi her türlü cerrahi malzemeler,

 Yapay tohumlama alet ve malzemeleri,

 Aşı, serum ve tedaviye yönelik ilaçlar.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

 İnceleme, araştırma merakı olan, iyi gözlem yapabilen,

 Fen bilimlerine özellikle biyolojiye ve kimyaya ilgi duyan,

 Hayvanlarla ilgilenmekten hoşlanan,

 Çabuk ve doğru karar verebilen,

 Sabırlı, dikkatli, düzenli,

 Görme, işitme duyuları ile el ve ayakları sağlam,

 Sorumluluk sahibi

kimseler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Veteriner Hekimler ayakta, oturarak, eğilerek, diz çökerek vb. çalışabilirler. Büroda çalıştığı gibi salgın ve paraziter hayvan hastalıkların görüldüğünde sık sık köylere gitmek zorunda kalabilir. Hayvanların bulunduğu ortamlar nemli olup,  havada rahatsız edici koku vardır. Ayrıca tepme, düşme, ısırma, tırmalama gibi hayvanlardan gelebilecek tehlikelerle karşı karşıyadır. Veteriner hekim normal çalışma saatleri dışında, resmi tatil günlerinde de çalışmak zorunda kalabilir. Çalışırken iş elbisesi (önlük) giyer, eldiven ve maske kullanır.

 

MESLEK EĞİTİMİNİN

VERİLDİĞİ YERLER

Meslek eğitimi; aşağıdaki üniversitelere bağlı Fakültelerin Veterinerlik Bölümlerinde verilmektedir.

 Adnan Menderes Üniversitesi (Aydın),

 Afyon Kocatepe Üniversitesi(Afyon)

 Ankara Üniversitesi (Ankara),

 Atatürk Üni.-Veteriner Fakültesi (Erzurum),

 Dicle Üniversitesi (Diyarbakır),

 Erciyes Üniversitesi (Kayseri),

 Fırat Üniversitesi (Elazığ),

 Harran Üniversitesi (Şanlıurfa)

 İstanbul Üniversitesi (İstanbul),

 Kafkas Üniversitesi (Kars),

 Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi (Burdur)

 Kırıkkale Üniversitesi,

 Mustafa Kemal Üniv. (Hatay) -Veteriner Fak.

 Ondokuz Mayıs Üniversitesi,(Samsun)

 Selçuk Üniversitesi (Konya),

 Uludağ Üniversitesi (Bursa),

 Yüzüncü Yıl Üniversitesinde (Van) Veteriner Fak.

 

MESLEK EĞİTİMİNE

GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için,

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Lisans programı için Yükseköğretim Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavına (LYS) girerek yeterli "MF3" puanı almak,

 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu'nda "Veterinerlik" lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.

Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin "Fen, Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler" alanlarından mezun iseler, ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) sınavı sonucunda diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedir. Ancak kendi alan/kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğretim programlarını tercih eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.

Antrenörlük ve Seyislik, Atçılık ve Antrenörlüğü, At Antrenörlüğü, Atçılık İşletmeciliği, Hayvan Yetiştiriciliği ve Sağlığı, Jokeylik, Laborant ve Veteriner Sağlık, Nalbantlık, Veteriner Sağlık Teknikerliği Ön lisans programlarını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde "Veteriner" programına dikey geçiş yapabilirler.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN

BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara "Veteriner Hekim" lisans diploması ve "Veteriner Hekim" unvanı alırlar.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Hayvanların ve hayvansal ürünlerin insan yaşantısındaki yeri ve önemi tartışma götürmez bir gerçektir. Bu gerçek, veterinerlerin çalışma alanlarının genişliğini ve  iş bulma olanaklarını vurgulaması açısından önem arz etmektedir.Veteriner Fakültesi mezunları ve Uzman Veterinerler; Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı ve Gümrük Muhafaza Müdürlüklerinin hayvan sağlığı bölümlerinde, Türkiye Jokey Kulübüne bağlı hayvan hastanelerinde, Büyükşehir, il ve ilçe belediyelerinin hayvan hastanesi, hayvan barınakları, kesimhaneler ve gıda denetim birimlerinde, akademik personel olarak Veteriner  Fakültelerinde ve Tarım ve Köyişleri Bakanlığına bağlı Veteriner Meslek Liselerinde, Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü merkez ve hayvan ıslahı ve üretim kurumlarında, Veteriner Kontrol ve Araştırma Enstitüleri bölge laboratuarlarında, Et ve Balık Kurumu, özel sektör et kombinaları, Süt Endüstrisi Kurumu, Yapağı ve Tiftik A.Ş, Yem Sanayiinde Sağlık Bakanlığına bağlı Enstitü ve Halk Sağlığı laboratuvarlarında, TÜBİTAK Araştırma Laboratuvarlarında, Milli Prodüktivite Merkezinde, Devlet Planlama Teşkilatında, ordu hayvan sağlığı ve gıda kontrol hizmetlerinde; ilaç firmaları, özel sektör çiftlikleri ve hayvansal üretime dayalı gıda sanayiinde, halk sağlığı ve çevre sağlığıyla ilgili tüm kamu kurum ve kuruluşlarında sağlık kontrol, kalite kontrol, üretme, işletme ve yönetim alanlarında, hayvan derisi işleyen fabrikalarda görev yapabilir ve mevcut kanunlara göre kendi kliniklerini açabilirler. Veterinerler, günlük normal çalışma sürelerinden fazla çalışırlar. Günün her saatinde görevli oldukları gibi, resmi tatillerde de çalışabilirler. Salgın ve paraziter hayvan hastalıkları görüldüğünde, veterinerler sık sık köylere gitmek zorundadırlar. Bu ve benzeri çalışma koşullarından ötürü veterinerlik daha çok erkeklere uygun bir meslek olarak görünüyorsa da son zamanlarda kız öğrenciler de veteriner fakültelerini tercih etmektedirler.

İnsanoğlunun gelişmesi, gelişimini sürdürebilmesi ve sağlığını koruyabilmesi için hayvansal besin tüketme ihtiyacının artması yanında, evcil hayvan besleyen insan sayısının artması veterinerlere duyulan ihtiyacı artırmaktadır. Artan nüfusu beslemek için, ülkemizde ve dünyada hayvancılığın daha modern ve bilimsel yöntemlerle yürütülmesi açısından araştırmalar yapılmakta ve hayvan neslinin iyileştirilmesi, hastalıkların önlenmesi gibi alanlarda önemli adımlar atılmaktadır.

Mesleğin yürütülmesinde kullanılan tekniklerin de sürekli değişimi ve gelişimi söz konusudur.

Veterinerlerin, mezuniyet sonrası bulundukları yörenin Veteriner Hekimler Odasına kayıt olmaları yasal bir zorunluluktur.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Koşulları uygun olan öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu´nun vermiş olduğu krediden yararlanabilirler. Öğrencilerin, eğitimleri süresince, Yüksek Öğrenim Kurumlarına ödemek zorunda oldukları harçlar vardır ki, bu harç miktarları her yıl Yüksek Öğretim Kurulunun önerisi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından tespit edilmektedir. Ödeme zorluğu içinde bulunan öğrencilerin harçları, borçlanma veya hizmet yükümlülüğü karşılığı

Devletçe karşılanabilmektedir.

EĞİTİM SONRASI

Meslek eğitimini tamamlayan veteriner hekimler, ilk işe başladıklarında, asgari ücretin 2 katından az olmamak üzere bir ücret almaktadırlar. Bu ücrette, hizmet süreleri, uzmanlık alanları, çalıştıkları kurum ve kuruluşların yapısı ve büyüklüğüne göre artış olabilmektedir.

Kendine ait işyeri bulunanların kazanç durumu çok değişkendir.

MESLEKTE İLERLEME

Veteriner hekimler, mezuniyet sonrası doktora yapabilir; üniversitelerde öğretim görevlisi olarak hizmet verip, yrd. doçent, doçent ve profesörlüğe kadar devam eden akademik kariyere yönelebilir; biyokimya, mikrobiyoloji, patoloji, besin hijyeni, klinik (cerrahi, doğum vb.) gibi alanlarda uzmanlaşabilir; çalıştıkları kurum  ve kuruluşların yapısı, hizmet alanı ve büyüklüğü doğrultusunda yönetim kademelerinde yer alabilirler.

Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi olabilir ve akademik kariyer yapabilirler.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 03.01.2013 - Güncelleme: 05.06.2020 22:18 - Görüntülenme: 1627
  Beğen | 0  kişi beğendi