T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ÇANKIRI / ÇERKEŞ - 19 Mayıs Çok Programlı Anadolu Lisesi

Meslekler (S)

SINIF ÖĞRETMENİ

________________________________________________________

TANIM

Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere, okuma-yazma, temel vatandaşlık, matematik, sosyal bilimler, doğa bilimleri, sanat, spor gibi konularda eğitim veren kişidir.

 

GÖREVLER

Sınıf öğretmeninin öğrencilere hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışları, hangi yöntemlerle kazandıracağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.

Sınıf öğretmeni, bu program çerçevesinde,

 Eğitim vereceği sınıfın düzeyine uygun yıllık, aylık, haftalık ve günlük çalışma planı hazırlar,

 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere temel vatandaşlık davranışları kazandırır.

 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,

 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,

 Eğitim ile ilgili sorunları gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,

 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,

 Öğrenci velileri ile yakın ilişki kurarak, işbirliği ile eğitimi yürütür.

 

KULLANILAN ALET, MALZEME

VE EĞİTİM MATERYALLERİ

 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,

 Ders kitapları,

 Ders araç ve gereçleri.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Sınıf öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.

 Sınıf öğretmeni olmak isteyenlerin;

 Sözel ve sayısal düşünme yeteneği gelişmiş,

 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,

 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,

 Dikkatli, işine özen gösteren,

 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,

 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,

 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,

 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Sınıf öğretmeni, sınıfta görev yapar. Görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı biraz tozlu ve gürültülüdür.

MESLEK EĞİTİMİNİN

 

VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi aşağıda belirtilen üniversitelere bağlı Eğitim Fakültelerinin "Sınıf Öğretmenliği" bölümlerinde verilmektedir.

 Abant İzzet Baysal Üni. (Bolu) Eğitim Fakültesi,

 Adıyaman Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,

 Adnan Menderes Üni. Eğitim Fakültesi,

 Afyon Kocatepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,

 Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,

 Ahi Evran Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,

 Akdeniz Üni. Eğitim fakültesi,

 Aksaray Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,

 Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,

 Anadolu Üniversitesi Eskişehir Eğitim Fakültesi,

 Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi,

 Artvin Çoruh Üniversitesi Eğitim Fakültesi,

 Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi,

 Başkent Üni. Eğitim fakültesi

 Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi,

 Celal Bayar Üni. (Manisa) Eğitim Fakültesi,

 Cumhuriyet Üni. (Sivas) Eğitim Fakültesi,

 Çanakkale Onsekiz Mart Üni. Eğitim Fakültesi,

 Çukurova Üni. (Adana) Eğitim Fakültesi,

 Dumlupınar Üniversitesi,(Kütahya) Eğitim Fakültesi

 Dicle Üni. (Diyarbakır) Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi,

 Dokuz Eylül Üni. (İzmir) Buca Eğitim Fakültesi,

 Eğe Üni. Eğitim Fakültesi

 Erciyes Üniversitesi, (Kayseri) Eğitim Fakültesi

 Erzincan Üniversitesi Siirt Eğitim Fakültesi,

 Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

 Fırat Üniversitesi Elazığ, Eğitim Fakültesi,

 Gazi Üni. (Ankara) Gazi Eğitim Fakültesi.

 Gaziantep Üni. Adıyaman Eğitim Fakültesi,

 Gaziosmanpaşa Üniversitesi,(Tokat) Eğitim Fakültesi,

 Giresun Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

 Hacettepe Üni. (Ankara) Eğitim Fakültesi,

 Harran Üniversitesi Üniversitesi,(Şanlıurfa) Eğitim Fakültesi

 İnönü Üni. (Malatya) Eğitim Fakültesi,

 İstanbul Üni. Eğitim Fakültesi,

 Kafkas Üniversitesi,(Kars) Eğitim Fakültesi,

 Karadeniz Teknik Üni. (Trabzon) Fatih Eğitim Fakültesi,

 Kastamonu Üniversitesi, Rize Eğitim Fakültesi,

 Kırıkkale Üni. Eğitim Fakültesi,

 Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

 Kocaeli Üni. Eğitim Fakültesi,

 Marmara Üni.Atatürk Eğitim Fakültesi,

 Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi

 Mersin Üni. Eğitim Fakültesi,

 Muğla Üniversitesi (Muğla ) Eğitim Fakültesi,

 Mustafa Kemal Üni. (Hatay) Eğitim Fakültesi,

 Niğde Üni. Eğitim Fakültesi,

 Ondokuz Mayıs Üni. (Samsun) Amasya Eğitim Fakültesi,

 Pamukkale Üni. (Denizli) Eğitim Fakültesi,

 Rize Üni. Eğitim Fakültesi

 Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi,

 Selçuk Üni. (Konya) Eğitim Fakültesi,

 Siirt Eğitim Fakültesi,

 Sinop Üni Eğitim Fakültesi,

 Trakya Üniversitesi( Edirne) Eğitim Fakültesi

 Uludağ Üni. (Bursa) Eğitim Fakültesi,

 Uşak Üni Eğitim Fakültesi,

 Yüzüncü Yıl Üni. (Van) Eğitim Fakültesi,

 Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi.

MESLEK EĞİTİMİNE

GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için;

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı 'nda (LYS) "Sınıf Öğretmenliği" lisans programı için yeterli "TM-2" puan almak. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda "Sınıf Öğretmenliği" lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.

 

MESLEK EĞİTİMİNİN

VERİLDİĞİ YERLER

Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat ve Genel Kültür, Türkçe-Matematik, Fen, Fen, Bilimleri, Klasik Fen, Matematik ve Tabii Bilimler, Yabancı Dil alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. Anadolu Öğretmen Lisesi ve Öğretmen Lisesi adlı ortaöğretim kurumlarının mezun olanlar ile Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsünden mezun olanlar ÖSYM

tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazanıp, "Sınıf Öğretmenliği" lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansları azalmaktadır. "Eğitim Ön lisans, İlkokul Öğretmenliği," ön lisans programını bitirenler ÖSYM Başkanlığınca yapılan Dikey Geçiş Sınavında (DGS) başarılı oldukları takdirde; "Sınıf Öğretmenliği" lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ

VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. 4. sınıfta (7. yarıyılda) 1 ay süreyle ilköğretim okullarında alan uygulaması ve staj yapılır. 8. Yarıyılda ise "Uygulama Semineri" vardır.

Eğitim süresince;

1. YIL: Genel Tarih, Genel Coğrafya, Temel Matematik, Yurttaşlık Bilgisi, Eğitime Giriş, Psikolojiye Giriş, Sosyolojiye Giriş, Felsefeye Giriş, Eğitim Sosyolojisi, Eğitim Felsefesi, Türk Dili, Yabancı Dil, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Resim-Müzik, Beden Eğitimi.

2. YIL: Türk Edebiyatı, Türk Tarihi, Ülkeler Coğr afyası, Temel Kimya, Genel Biyoloji, İlkokullar İçin Matematik, Gelişim Psikolojisi, Öğrenme Psikolojisi, İstatistik, Araştırma Teknikleri, Yabancı Dil, Müzik, Resim İş ve Yazı, Beden Eğitimi ve Oyun.

3. YIL: Okuma ve Yazma Öğretimi, Türkçe Öğretimi, Matematik Öğretimi, İlkokullar İçin Sosyal Bilgiler, İlkokullar İçin Fen ve Tabiat Bilgisi, Ölçme ve Değerlendirme, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Din Kültürü ve Ahlak, Sağlık Bilgisi ve İlkyardım, Resim İş ve Yazı Öğretimi, Müzik Öğretimi, Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi, İlkokullarda Gözlem, Yabancı Dil.

4. YIL: Fen ve Tabiat Bilgisi Öğretimi, Hayat ve Sosyal Bilgisi Öğretimi, Eğitim Teknolojisi, Rehberlik ve Ruh Sağlığı, Bilgisayar Kullanma ve Öğretimi, Halk Eğitimi, İlköğretimde Program ve Geliştirilmesi, Okul Yönetimi ve denetimi, Özel Eğitime Giriş, Çocuk Edebiyatı, Türk Kültürü, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Yabancı Dil, Yan Alan, Staj Çalışmaları ve Uygulama Semineri dersleri verilmektedir.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN

BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Meslek eğitimini tamamlayanlara alanı belirten "Lisans Diploması" ve ´´Sınıf Öğretmeni" unvanı verilir.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Meslek eğitimini tamamlayan kişiler Milli Eğitim Bakanlığınca , ilköğretim okulları, yatılı ilköğretim bölge okullarına, sınıf öğretmeni olarak atanırlar. Öğretmenlik şu anda ülkemizde istihdamı en kolay meslek olarak nitelendirilmektedir. Sınıf öğretmenleri Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel eğitim öğretim kurumlarında da isterlerse çalışabilirler.

Gelecekte Meslekte Görülebilecek Değişiklikler

Öğretmenlik mesleği şimdi olduğu gibi gelecekte de aynı özveriyi, samimiyeti, sorumluluğu ve hızlı çalışma temposunu gerektirecektir. Gelecekte; kullanılan yöntem, materyal ve araçlarda değişiklikler olacağı düşünülmektedir. Görsel yayın ve kaynaklardan da her geçen gün daha çok faydalanılmaktadır.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

TÜRKİYE İŞ KURUMU 6

EĞİTİM SÜRESİNCE

Bu programı ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan belli koşulları taşıyanlara MEB´ca burs sağlanır. Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenime katkı(harç) öğrenci kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından da yararlanabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonunda "Öğretmen" olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası'na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar. Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim-öğretim tazminatı adı  altında bir ödeme yapılmaktadır. Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları anlaşmalara göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.

MESLEKTE İLERLEME

Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.). Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler. Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler. Özel bilgi ve yetenek isteyen müzik ,resim-iş, beden eğitimi, din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde hizmet-içi eğitim kurslarıyla yetiştirildikleri takdirde yurtiçi ve yurtdışında eğitici-öğretici olarak görev alabilirler.

SOSYAL ÇALIŞMACI

(SOSYAL HİZMET UZMANI)

________________________________________________________

TANIM

Ekonomik, sosyal ve kültürel yönden sıkıntı içinde bulunan kişi, grup ve topluluklara sorunlarını tanıyıp çözümlemelerinde sahip oldukları olanakları kullanma ve çevredeki olanakları araştırma ve yararlanma konusunda yardımcı olan kişidir.

 

GÖREVLER

 Sosyal ve ekonomik yoksunluk içinde bulunan yaşlıların huzurevlerine yerleştirilmesi, bakımının sağlanması için gereken çalışmaları yürütür,

 Kimsesiz çocukların koruyucu ailelere veya yetiştirme yurtlarına yönlendirilmesini sağlar, durumlarını izler,

 Yoksulluk içinde olup temel ihtiyaçlarını karşılayamayan kişi veya ailelere, para, gıda, giyim yardımı yapmak amacı ile gerekli hizmetleri geliştirir, bu hizmetlerin uygulanması için kaynak sağlamaya çalışır,

 Gelişmede geri kalmış kırsal alanlarda ve gecekondu bölgelerinde insanların ihtiyaçlarını saptar ve karşılanması için gerekli girişimlerde bulunur.

 

KULLANILAN ALET

VE MALZEMELER

 Büro malzemeleri,

 Kırtasiye malzemeleri.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Sosyal çalışmacı olmak isteyenlerin;

 Kişisel ve toplumsal sorunlara derin ilgi duyan,

 Konuşma ve ikna kabiliyeti olan,

 Başkalarının duygularını anlayabilen,

 İnsanların refahına ilgi duyan,

 Liderlik özelliklerine sahip kimseler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Sosyal çalışmacılar genellikle büro ortamında çalışırlar. Zaman zaman sıkıntı içindeki insanların ikametgahında görüşme yapabilirler. Sosyal çalışmacılar birinci derecede sıkıntı içindeki insanlarla iletişim halindedirler.

 

MESLEK EĞİTİMİNİN

VERİLDİĞİ YERLER

 Ülkemizde bu mesleğin eğitimi, Üniversitelerin, Sağlık Bilimleri Fakülteleri ve İktisadi İdari Bilimler Fakültesi ve Yüksek Okullarda verilmektedir.

 Adnan Menderes (Aydın) Nazilli İktisadi idari Bilimler Fakültesi

 Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi

 Hacettepe Üniversitesi (Ankara) İktisadi idari Bilimler Fakültesi

 Başkent Üniversitesi, (Ankara) Sağlık Bilimleri Fakültesi,

 Sakarya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesinde verilmektedir.

 

MESLEK EĞİTİMİNE

GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için;

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı 'nda (LYS) "Sosyal Hizmetler"lisans programı için yeterli Fakülte ise "TM-3", Yüksek Okul ise "YGS-5" puan almak.

 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda "Sosyal Hizmetler"lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.

Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Türkçe-Matematik, alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.

Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansları azalmaktadır.

Meslek Liselerinin; Çocuk Gelişimi, Çocuk gelişimi ve Bakımı, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazanıp, Sosyal Hizmetler lisans programını tercih etmeleri durumunda, ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.

İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, İş Sağlığı ve Güvenliği, İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliği, İtfaiyecilik ve Sivil Savunma, Özel Güvenlik ve Koruma, Savunma ve Güvenlik, Sosyal Güvenlik, Sosyal Hizmetler/Sosyal Hizmet, Sosyal Bilimler, Kamu Güvenlik ve Asayişinin Sağlanması, Hava Savunma, İstihbarat, Mühimmat ve Mühimmat Tahrip, Güvenlik, Güvenlik ve Koruma Ön Lisans programlarından mezun olduklarında Dikey Geçiş Sınavına (DGS) girerek başarılı olmaları halinde "Sosyal Hizmetler" lisans programına dikey geçiş yapabilirler.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ

VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitimi liseden sonra 4 yıllık lisans düzeyinde verilmektedir. Sosyal hizmet eğitiminde temel olan ekonomi, sosyoloji, siyasal bilimler, sosyal antropoloji, psikoloji ve sosyal psikoloji gibi dersler, insan ihtiyaçlarına ve sosyal sorunlarına bir anlayış kazandırmak amacıyla ilk iki yılda verilir. Daha sonraki yıllarda Sosyal Hizmete Giriş, Sosyal Hizmet Alanları, Sosyal Sorunlar, Mülakat, Tıbbi ve Psikiyatrik Sosyal Hizmetler, Aile ve Çocuk Refahı, Suçluluk, Nüfus Dinamiği, Sosyal Refah, Sosyal Hizmet Yöntemleri (Sosyal- Kişisel Çalışma, Sosyal Grup Çalışması, Toplumla Çalışma, Sosyal Refah Araştırması ve Sosyal Hizmet Yöntemi) gibi sosyal hizmetin kapsamına giren dersler okutulur. Sosyal hizmet alanında çalışanların sosyal hizmete ilişkin çeşitli disiplinler hakkında bilgi sahibi olmaları yanında belirli beceri ve davranışları geliştirmeleri de gerekir.

Sosyal hizmet öğrencileri bu beceri ve davranışları ancak uygulama tecrübesi ile kazanırlar. Öğrenciler uygulamalarını sosyal grup çalışması, sosyal kişisel çalışma ve toplumla çalışma yöntemlerini kullanarak sırayla ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarda bir sosyal hizmet kurumunda veya alanında yaparlar.

Öğrenciler gerekli beceri ve davranışları, okulca görevlendirilen yöneticilerin yardımı ve denetimiyle kazanırlar. Uygulamalar genel eğitim programı içerisinde yaklaşık yüzde kırk oranında yer almaktadır. Ayrıca öğrenciler üçüncü sınıftan başlayarak bir öğretim üyesinin yönetimi altında kişi veya grup olarak sosyal hizmet alanında bir araştırma yaparlar. Öğrenciler araştırma, kuram, yöntem ve tekniklerinde gerekli eğitimi alırlar ve araştırma sürecini uygulamayı öğrenirler.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN

BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Bölümü başarı ile bitirenlere "Sosyal Çalışmacı" lisans diploması ve ünvanı verilir.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Meslek elemanları;

Çocuk Esirgeme Kurumu ve Sosyal Hizmetler Kurumu Genel Müdürlüğünde;Sosyal hizmetler konusunda plan, program, uygulama ve değerlendirme çalışması,Açılmış olan resmi ve özel kreş-gündüz bakımevi, çocuk bakım yurtları ve yetiştirme yurtları ile ilgili plan, program hazırlar, denetimini yaparlar.

Çocuk bakım yurtlarında, Kreş ve gündüz bakımevlerinde, Yetiştirme yurtlarında, Rehberlik araştırma merkezlerinde, Hastanelerde, Rehabilitasyon merkezlerinde, Ruh sağlığı kurumlarında, Huzur ve dinlenme yurtlarında, Cezaevleri ve çocuk ıslahevlerinde, Emniyet çocuk bürolarında görev yaparlar. Ayrıca mezunların özel kreş ve gündüz bakımevi, yaşlılar evi (huzur evi) açma hakları da vardır.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Eğitim süresince herhangi bir kazanç yoktur. Ancak mezuniyet sonrası aylık taksitlerle ödemek koşuluyla Kredi ve Yurtlar Kurumundan öğrenim ve katkı (harç) kredisi alınabilir.

EĞİTİM SONRASI

Okulu yeni bitiren sosyal çalışmacı kamu kurumlarında 8/1 dereceden göreve başlar ve brüt asgari ücretin 1,5-2 katı düzeyinde ücret alır. Ayrıca çalıştığı kurumun durumuna göre sosyal yardım, tazminat ve hastanede çalışıyorsa döner sermayeden pay alır.

MESLEKTE İLERLEME

Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler. Çalıştığı kuruluşta hizmet yılına bağlı olarak, en üst düzey idareciliğe kadar yükselebilir.

SAĞLIK YÖNETİCİSİ

________________________________________________________

TANIM

Hastanedeki çalışmaların düzenlenmesinden ve yürütülmesinden, bölümlere gerekli personel, araç ve gerecin sağlanmasından, bütçenin hazırlanmasından ve hasta bakım hizmet ücretlerinin saptanmasından sorumlu kişidir.

 

GÖREVLER

 Kurumun en verimli şekilde çalışmasını sağlamak üzere her türlü ihtiyaçları zamanında saptar ve sağlanması için gerekli önlemleri alır,

 Malların satın alınması, depolanması, ambar ve depodan çıkışlarını yakından izler ve gereği gibi yapılmasını sağlar,

 Günlük yiyecek tabelalarını kontrol eder, buna göre ambardan çıkacak veya dışarıdan gelecek gıda maddelerinin zamanında mutfağa teslimini sağlar,

 Tıbbi cihazların, eşyaların ve binanın onarımı gibi işlerin ilgililerce zamanında yapılmasını sağlar,

 İdari birimlerin görevlerini düzenli ve verimli bir şekilde yapmalarını sağlar, genel idare hizmetlerinde çalışan kendisine bağlı personelin mevcut kanun tüzük ve yönetmelikler uyarınca görev, yetki ve sorumluluklarını belirler,

 Kurumda gerekli güvenlik önlemlerini alır. Sivil Savunma Uzmanı yoksa sivil savunma, deprem, yangın ve su baskınları gibi olağanüstü haller için genel olarak devlet kuruluşları idare amirlerine yüklenmiş görevleri yürütür,

 Kurumun, periyodik istatistik, poliklinik ve laboratuar çalışma cetvellerini vaktinde, doğru ve eksiksiz olarak düzenleterek ilgili yerlere gönderir,

 Bulaşıcı hastalık teşhisi konulan olayları ve bunlardan ölenleri kurumun bulunduğu yerin sağlık amirine günü gününe ve ayrıntılı şekilde haber verir,

 Hastanenin halen ve gelecekteki yatak gereksinmesinin saptanması için gerekli çalışmaları yapar.

 

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER

 Bilgisayar,

 Hesap makinesi,

 Kağıt, kalem vb. büro malzemeleri,

 Kanun, tüzük ve yönetmelikler.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Sağlık Yöneticisi olmak isteyenlerin;

 Normalin üzerinde sözel yeteneğe sahip,

 Sosyal bilimlere özellikle ekonomiye ilgili,

 Başkalarını etkileyebilme ve yönlendirebilme gücüne sahip,

 Başkaları ile iyi iletişim kurabilen,

 İleri görüşlü, yeniliklere açık,

 Büro işlerinden hoşlanan,

 Dikkatli, sorumlu

kimseler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Sağlık yöneticileri özel veya resmi hastanelerin büro kısmında görev yaparlar. Genellikle oturarak çalışan sağlık yöneticisi başhekimle ve emrinde çalışanlarla sürekli etkileşim halindedir.

 

MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Meslek eğitimi, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sağlık İdaresi Yüksek Okulunda verilmektedir.

 

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için;

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı 'nda (LYS) "Sağlık Yönetimi" lisans programı için yeterli "TM-1" puan almak.

 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda "Sağlık Yönetimi" lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.

Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Türkçe Matematik alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansları azalmaktadır. Meslek Liselerinin Acil Tıp Teknisyenliği, Hemşirelik, İlk yardım ve Acil Bakım Teknisyenliği, Sağlık, Tıp Sekreterliği, Yönetim ve Ticaret Sekreterliği ve Sağlık Memurluğu bölümü mezunları Sağlık Yönetimi lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.

 "Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik"Ön Lisans programlarından mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavına (DGS) girerek başarılı olmaları halinde "Sağlık İdaresi Yüksekokulu"na dikey geçiş yapabilirler.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.

Eğitim süresince öğrencilere; genel kültür dersleri yanında, Genel İşletme, Hastane İdaresi ve Organizasyonu, Yönetim Bilimi, Sağlık Hizmetleri Yönetimi, Davranış Bilimleri, Halkla İlişkiler, Muhasebe-Maliyet Muhasebesi, Hastane Maliyet Muhasebesi, Hukuk- Hukuka Giriş, İdare Hukuku, İşletme Hukuku, Sağlık Hukuku, Ekonomi-Makro Ekonomi, Mikro Ekonomi, Sağlık Ekonomisi, Beslenme, Biyoistatistik. vb. dersler verilmektedir. Ayrıca, öğrenciler yönetim, insan ilişkileri, personel işlemleri, maliyet işlemleri gibi çok çeşitli konularda eğitim almaktadırlar. Öğrencilerin sağlık kuruluşlarında, özellikle hastanelerde 4 ay süreyle staj yapma zorunluluğu vardır.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini tamamlayanlara "Lisans Diploması" ve "Sağlık Yöneticisi" unvanı verilir.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Sağlık yöneticiliği ülkemizde son yıllarda bir meslek olarak tanınmaya başlamıştır. Bu nedenle giderek sayıları artan özel hastanelerin açılmasıyla sağlık yöneticilerine büyük gereksinim duyulmaktadır.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Eğitim süresince her hangi bir kazanç yoktur. Ancak, Kredi ve Yurtlar Kurumundan "Öğrenim Kredisi" ve "Harç Kredisi" alabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Sağlık kuruluşlarının idari birimlerinde çalışan, yeni mezun elemanlar, asgari ücretin 2 katı kadar aylık ücret almaktadır. Yönetici pozisyonuna gelindiğinde yani Hastane Müdürü olunduğunda ise asgari ücretin en az 3 katı kadar aylık ücret alınmaktadır. Özel hastanelerde bu ücret asgari ücretin 7-8 katına kadar çıkmaktadır.

MESLEKTE İLERLEME

Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler. Mesleki eğitimi tamamladıktan sonra sağlık kuruluşlarının yönetim birimlerinde uzman eleman olarak çalışmaya başlanır. Mesleki başarı ve deneyime göre müdür yardımcılığı ve müdürlüğe yükselebilirler.

SOSYOLOG

________________________________________________________

TANIM

Sosyolog, insan toplulukları ve toplumsal kurumlar, bunların kökeni, gelişmesi, işlevi ve birbirleriyle ilişkileri, bu ilişkileri belirleyen ilke ve kurallar ile toplumsal sorunlar ve çözüm yolları konularında araştırmalar yapan, araştırma sonucunda edinilen bulguları yorumlayan ve önerilerde bulunan kişidir.

 

GÖREVLER

 Tarihsel belgeleri inceleyerek, gözlem ve görüşme gibi yöntemleri kullanarak; insan topluluklarının kökenini, gelişmesini, yaşayış tarzını ve sosyal ilişkilerini araştırır, çevreye, sosyal geleneklere, aile, din, eğitim gibi sosyal kurumlar ve diğer sosyal olaylara ilişkin bilimsel bilgiler toplar,

 Edinilen verileri ve sonuçları, istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar,

 Toplumsal sorunları saptar, bilimsel sonuçlar çerçevesinde çözüm önerilerinde bulunur,

 Bilimsel sonuçlar ile sorunlara ilişkin çözüm önerilerinin eğitimciler, yasa koyucular, planlama uzmanları ve sosyal sorunların çözümüyle uğraşan meslek elemanlarına, kurum ve kuruluşlara ulaşmasını sağlar, sonuçlarını izler.

 

KULLANILAN ALET

VE MALZEMELER

 Görüşme ve anket formları, tarihi belgeler, toplumsal olaylar ve sosyal kurumlarla ilgili olarak yapılan araştırma ve incelemelerin yer aldığı basılı kaynaklar, gözlem ve araştırma raporları gibi dokümanlar,

 İstatistik tabloları ve çeşitli büro malzemeleri ile hesap makinesi, bilgisayar.

 

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

 Sosyolog olmak isteyenlerin;

 Sözel akıl yürütme yeteneğine sahip,

 Toplumsal olaylara meraklı,

 Araştırma ve inceleme yapmaktan hoşlanan,

 Olaylar arasında bağlantılar kurabilen,

 Başkaları ile iyi iletişim kurabilen kimseler olmaları gerekir.

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Sosyologlar gözlem ve incelemelerini alanda, elde ettikleri bulguların değerlendirmesini büroda yaparlar. Çalışmalarında insanlarla etkileşim halindedirler. Sayısal bulgularını bilgisayar yolu ile değerlendirirler.

 

 

 

 

MESLEK EĞİTİMİNİN

VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin Eğitimi; aşağıda belirtilen üniversitelerin Edebiyat ve Fen-Edebiyat Fakültelerinin Sosyoloji Bölümlerinde verilmektedir.

 Abant İzzet Baysal Üniversitesi-Fen Edebiyat Fakültesi

 Adıyaman Üniversitesi-Fen Edebiyat Fakültesi

 Aydın Menderes Fen-Edebiyat Fakültesi

 Afyon Kocatepe Üni. Fen-Edebiyat Fakültesi

 Akdeniz Üniversitesi-Fen Edebiyat Fakültesi

 Anadolu Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 Ankara Üniversitesi, Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi,

 Atatürk Üni. (Erzurum) Fen-Edebiyat Fakültesi

 Bahçeşehir Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 Balıkesir Üni. Fen-Edebiyat Fakültesi

 Boğaziçi Üni (İstanbul) Fen-Edebiyat Fakültesi

 Cumhuriyet Üni (Sivas) Fen-Edebiyat Fakültesi

 Çanakkale 18 Mart Üni. Fen-Edebiyat Fakültesi

 Dicle Üni. (Diyarbakır) Fen-Edebiyat Fakültesi

 Dumlupınar Üni. (Kütahya) Fen-Edebiyat Fakültesi

 Ege Üni. (İzmir) Edebiyat Fakültesi

 Fatih Üni. (İstanbul) Fen-Edebiyat Fakültesi

 Fırat Üni. (Elazığ) Fen-Edebiyat Fakültesi

 Galatasaray Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 Gaziantep Üni. Fen-Edebiyat Fakültesi

 Hacettepe Üni. (Ankara) Edebiyat Fakültesi

 İnönü Üni. (Malatya) Fen-Edebiyat Fakültesi

 İstanbul Bilgi Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 İstanbul Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 Marmara Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 Mersin Üni. Edebiyat Fakültesi

 Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi

 Muğla Üni. Fen-Edebiyat Fakültesi

 Orta Doğu Teknik Üni. Fen-Edebiyat Fakültesi

 Kırıkkale Üni. Fen-Edebiyat Fakültesi

 Koç Üni. Fen-Edebiyat Fakültesi

 Pamukkale Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 Sakarya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 Selçuk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 Yeditepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 Yüzüncü yıl Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi

 

MESLEK EĞİTİMİNE

GİRİŞ KOŞULLAR

Mesleğin eğitimine girebilmek için,

Lise veya dengi okul mezunu olmak,

 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı 'nda (LYS) "Sosyoloji" lisans programı için yeterli "TM-3" puan almak.

 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda "Sosyoloji" lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.

Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar "Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Türkçe- Matematik, Sınıf Öğretmenliği" alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.

Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansları azalmaktadır.

Sosyal Bilimler, Sosyal Hizmet Ön Lisans programlarından mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavına (DGS) girerek başarılı olmaları halinde "Sosyoloji" lisans programına dikey geçiş yapabilirler.

 

EĞİTİMİN SÜRESİ

VE İÇERİĞİ

Meslek eğitim süresi 4 yıldır.

Eğitim süresince; Türk Dili ve Edebiyatı, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Yabancı Dil gibi genel kültür derslerinin yanı sıra eğitimin;

1. yılında; Kurumlar Sosyolojisi, Sosyolojiye Giriş, Küçük Gruplar Sosyolojisi, Türk Sosyoloji Literatürü,

2. yılında; Sosyal Bilimler Metodolojisi, Türkiye'nin Toplumsal yapısı, Aile Sosyolojisi, Sosyoloji Tarihi, Türkiye Sosyoloji Tarihi ve Araştırmaları,

3. yılında; Sosyal Tabakalaşma, Kent Sosyolojisi, Sosyal Bünye ve Makro Ekonomi, Ekonomik Sosyoloji, Organizasyon Prensipleri, Hukuk ve Suç Sosyolojisi, Sosyoloji Tarihi, Sosyoloji Semineri ve Araştırmaları,

4. yılında; Özel Öğretim Yöntemleri, Değişim Sosyolojisi, Sosyolojide Yöntem ve Tartışmaları, Türk Sosyologları ve Eserleri, Endüstri Sosyolojisi, Bilgi Sosyolojisi, Çağdaş Sosyoloji Teorileri, Sanat Sosyolojisi gibi meslek dersleri ile Psikoloji, Felsefe ve Sosyal Antropoloji alanlarının temel derslerini alırlar.

 

EĞİTİM SONUNDA ALINAN

BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

4 yıllık eğitimi bitirenler, "Lisans Diploması" ve "Sosyolog" ünvanını alırlar.

 

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Sosyologlar, Devlet Planlama Teşkilatı, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Tarım Bakanlığı, Köy İşleri Bakanlığı, Orman Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı gibi kamu kuruluşları ile özel sektör kurum ve kuruluşlarının ilgili birimlerinde ve yayın kuruluşlarında çalışabilmektedirler. Bu meslekte çalışan bayanların oranı fazladır. Özellikle, sosyolog olarak iş bulma olanakları oldukça sınırlıdır. Sosyologlar, eğitimleri süresince edindikleri bilgi, beceri ve iş alışkanlıklarını, herhangi bir işsizlik durumunda halkla ilişkiler ve tanıtım alanlarındaki araştırma çalışmalarına yönlendirebilirler. Ayrıca insan kaynakları faaliyetleri ile de ilgilenirler.

Ülkemizde, sosyal bilimler alanında daha çok, gelişmiş ülkelerin bulgularından yararlanma yoluna gidilmiş, ülkemiz için, çok sınırlı düzeydeki araştırma ve çalışmalarla yetinilmiştir. Ancak, Türkiye gibi çok hızlı bir toplumsal değişme ve gelişme sürecinde bulunan bir ülkede, toplum planlaması ve yapılan hizmetlerin sonuçlarının izlenmesi için, sosyologların çalışmalarına gereksinim olduğu anlaşılmıştır. Bu gereksinim çerçevesinde, çok yönlü mesleki gelişmelerin söz konusu olacağı ve ayrıca, verilerin istatistiksel olarak düzenlenmesinde bilgisayar kullanımının yaygınlaşacağı düşünülmektedir.

 

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Öğrenciler, eğitimleri süresince çeşitli kurum ve kuruluşlar tarafından sağlanan kredi ve burslardan faydalanma olanaklarına sahiptirler. (Kredi ve Yurtlar Kurumu vb.)

EĞİTİM SONRASI

Fen-Edebiyat ve Edebiyat Fakülteleri Sosyoloji Bölümü mezunları işe ilk başladıklarında, kamu sektörüne ait kurum ve kuruluşlarda çalışmaları halinde, Devlet Memurları Kanunu´na dayanılarak Hükümet tarafından belirlenen ücreti (asgari ücretin yaklaşık iki katı), özel sektör kurum ve kuruluşlarında ise asgari ücretin yaklaşık üç katı ücreti alabilmektedirler. Uzmanlık alanları, işteki pozisyonları ve işletmenin yapısına göre bu ücrette artış olabilmektedir.

MESLEKTE İLERLEME

Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler. Sosyologlar, Genel Sosyoloji, Kurumlar Sosyolojisi, Uygulamalı Sosyoloji veya Sosyometri alanlarından birinde çalışmalarına ağırlık verebilirler. Aile, suçluluk, nüfus bilimi, endüstri ve tarım sorunları, köy-kent yerleşimi, sosyal ekoloji, siyaset ve hukuk sosyolojisi gibi konularda uzmanlaşabilirler. Çalıştıkları kurum ve kuruluşlarda, uzman, danışman ve araştırmacı kadrolarında veya yönetici kademelerinde yer alabilirler.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 03.01.2013 - Güncelleme: 09.02.2024 10:59 - Görüntülenme: 1197
  Beğen | 0  kişi beğendi