REHBER ÖĞRETMEN (PSİKOLOJİK DANIŞMAN)
_______________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilerin ilgi, yetenek ve kişilik özelliklerini gerçekçi ve ayrıntılı olarak tanımalarına, kendilerine açık eğitim, meslek ve iş olanakları hakkında bilgilenmelerine, başkaları ile iyi iletişim kurabilme, doğru kararlar verebilme becerileri geliştirmelerine yardım eden kişidir.
GÖREVLER
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarında çalışan rehber öğretmen (psikolojik danışman) başlıca şu görevleri yerine getirir.
Gözlem, olay kaydı (Anektod), dereceleme ölçekleri,otobiyografi, sosyometri tekniği, gibi öznel teknikler ile yetenek testleri, ilgi envanterleri, kişilik envanterleri gibi ölçme araçları kullanarak öğrencilerin, çeşitli özelliklerini tanımalarına yardımcı olur,
Öğrencilerin, meslekler, meslek edinme yolları, yarım veya tam zamanlı iş olanakları, iş arama teknikleri, verimli çalışma, sağlığı koruma, boş zamanları değerlendirme yöntemleri konularında bilgilenmelerini sağlar,
Bireysel olarak ve/veya grupla görüşme (Psikolojik danışma) yapar, danışanı dinler, yansıtma, yorumlama gibi tekniklerle öğrencilerin sorunlarının kaynağını anlaması ve çözüm yolu bulmasında danışana yardımcı olur,
Yapılan yardımların ne derece etkili olduğunu izleme araştırmaları ile belirler,
Öğretmenlere, rehberlik görevini yerine getirmelerinde yardımcı olur,
Ana babalara çocuklarının eğitimi konusunda danışmanlık yapar,
Özürlü öğrencileri belirler, ilgili tedavi ve eğitim kurumlarına gönderir.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
Çeşitli rehberlik programları,
Psikolojik ölçme araçları,
Öğrenci gelişim dosyaları ve kayıtları,
Okul araç ve gereçleri,
Bilgisayar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Rehber öğretmen (psikolojik danışman) olmak isteyenlerin;
Sözlü ifade gücüne ve empati yeteneğine sahip,
Sosyal bilim ve sosyal yardım ilgisi gelişmiş,
Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
Sağlıklı bir iletişim ortamı sağlayabilen,
Dikkatli, işine özen gösteren,
Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Rehber öğretmen (psikolojik danışman), bireysel rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini odasında, grup rehberliği hizmetini sınıfta yürütür.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleki eğitim aşağıda belirtilen üniversitelere bağlı eğitim fakültelerinin "Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık" bölümlerinde verilmektedir.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi (Bolu) Eğitim Fakültesi.
Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Ahi Evren Üniversitesi (Kırşehir) Eğitim Fakültesi
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
Atatürk Üniversitesi (Erzurum) Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Çukurova Üniversitesi ( Adana) Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
Boğaziçi Üniversitesi ( İstanbul) Eğitim Fakültesi,
Çukurova Üniversitesi ( Adana) Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
Dokuz Eylül Üniversitesi ( İzmir ) Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
Ege Üniversitesi (İzmir) Eğitim Fakültesi
Gazi Üniversitesi (Ankara) Gazi Eğitim Fakültesi ,
Gaziosmanpaşa Üniversitesi (Tokat) Eğitim Fakültesi
Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Hacettepe Üniversitesi ( Ankara) Eğitim Fakültesi ,
İnönü Üniversitesi. (Malatya) Eğitim Fakültesi ,
İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi ,
Kafkas Üniversitesi (Kars) Eğitim Fakültesi
Karadeniz Teknik Üniversitesi (Trabzon) Fatih Eğitim Fakültesi ,
Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Maltepe Üniversitesi (İstanbul) Eğitim Fakültesi
Marmara Üniversitesi (İstanbul) Atatürk Eğitim Fakültesi ,
Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
Ondokuz Mayıs Üniversitesi (Samsun) Eğitim Fakültesi ,
Selçuk Üniversitesi ( Konya) Eğitim Fakültesi ,
Pamukkale Üniversitesi, (Denizli)
Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Uludağ Üniversitesi (Bursa) Eğitim Fakültesi
Yeditepe Üniversitesi (İstanbul) Eğitim Fakültesi
Ayrıca, "Psikoloji" bölümü mezunlarından Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan /açılacak pedagojik Formasyon programını başarı ile tamamlayanlarda Rehber Öğretmen olarak çalışabilirler. ´´Psikoloji´´ bölümlerinden mezun olanların görev alacakları özel eğitim okulları ve kurumları engel grubuyla ilgili özel eğitim alanında en az 9 kredilik ders almaları veya özel eğitim alanında yüksek lisans yapmış olması gerekir.Bunların dışında, daha önceki yıllarda "Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bölümü/Anabilim Dalı" mezunlar da MEB tarafından bu alanda Rehber Öğretmen olarak atanabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek eğitimine başlayabilmek için
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı 'nda (LYS) "Rehberlik ve Psikolojik Danışma" lisans programı için yeterli "TM-3" puan almak.
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda "Rehberlik ve Psikolojik Danışma" lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir. Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat ve Genel Kültür ile Türkçe- Matematik alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansları azalmaktadır.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Eğitim Fakültelerinin "Rehberlik ve Psikolojik Danışma" bölümlerinde 8 yarıyıllık dönemlerden oluşan 4 yıl süreli eğitim verilmektedir. Eğitim süresince;
1.yıl; Bilimsel Araştırma Teknikleri I-II, Eğitim Sos. ve Çağdaş Akımlar, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi I-II, Psikolojiye Giriş I-II, Felsefeye Giriş, Öğr. Mesleğine G., Türkçe I. Yazılı Anlatım, Türkçe II Sözlü Anlatım, Yabancı Dil I-II, Atatürk İlkeleri ve İnk. Tarihi I-II, Rehberlik ve Psik. Dan. Giriş, Özel Eğitime Giriş, Okul Deneyimi I, Güzel Sanatlar (seçimlik).
2. yıl; İstatistik I-II, Ergenlik Psikolojisi I-II, Çocuk Hakları KMÇ, Fizyoloji I-II, Temel Eğt. Teo. ve Sor., Bilgisayar, Sağlık Bilgisi ve İlkyardım (seçimlik), Bireyi Tanıma Teknikleri, Gelişim ve Öğrenme, Eğitim Tarihi, Okul Öncesi Eğitim, Reh. ve Psik. Dan.'da Çağdaş Akımlar, Psikofizyoloji, Öğretimde Planl. ve Değ.
3. yıl; Davranış Boz. ve Eğt. I-II, Çocuk Suçluluğu ve Yen. Eğt., Mesleğe Yöneltme, Zeka ng. Ço. Psk. ve Eğt., Farklı Öğretim Kad. Rehb., Okul Yönetimi, Yetişkin Psk. ve Ana-Baba Eğt., Temel İletişim Becerileri, Öğrt. Tek. ve Mat Geliştirme, Özel Öğrenme Güçlükleri,Aile Danışmanlığı, Çocuk Psikolojisi Uygulamaları, Eğitimde Program Uygulamaları, Üstün Çocuk. Psk. ve Eğitimi, Reh. ve Psik. Dan. Etik Kurallar, Özel Öğretim Yöntemleri I, Sınıf Yönetimi.
4. yıl; Örgütsel Psikoloji, Eğitim ve Öğretimde Testler I-II, Reh. ve Psik. Dan. İlke ve Tek., Grupla Psik. Dan., Psikiyatri I, Özel Öğretim Yöntemleri II, Okul Deneyimi 2, Test Uygulama I-II (Seçimlik), Seçmeli I-II, İnsan Kaynakları, Karşılaştırmalı Okul Sistemleri, Resimleriyle Çocuk, Rehberlik, Öğretmenlik Uygulaması.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini tamamlayanlara "Lisans Diploması" verilir. Bu elemanlara Milli Eğitim Bakanlığı´nda "Rehber Öğretmen (Psikolojik Danışman)" unvanı verilmektedir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Rehber öğretmenler, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında, rehberlik araştırma merkezlerinde, özel eğitim kurumlarında, dershanelerde, halk eğitim merkezlerinde, çıraklık eğitim merkezlerinde çalışabilirler. Eğitim Psikolojisi, Eğitim Yönetimi, Eğitim Bilimine Giriş, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Türk Eğitim Tarihi, Halk Eğitim ve Toplum Kalkınması, Araştırma Teknikleri, Gurupla Çalışma Teknikleri, Ölçme ve Değerlendirme, Eğitim Sosyolojisi, Psikoloji, İnsan İlişkileri,
Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi, Düşünme Eğitimi derslerini verirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Psikolojik danışma ve rehberlik programını ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan, belli koşulları taşıyanlara Milli Eğitim Bakanlığı'nca burs sağlanır. Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenim ve harç kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından da yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda ''Öğretmen'' olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası'na göre 9. Derecenin 1.kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar. Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları anlaşmalara göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
MESLEKTE İLERLEME
İdari yönden okul müdürü veya müdür yardımcısı olabilirler. Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans ve doktora yapabilir,araştırma görevlisi olabilir ve akademik kariyer yapabilirler. Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan sınavı kazanırlarsa Eğitim Yöneticisi olabilirler. Özel şirketlerde kariyer danışmanlığı gibi unvanlarla çalışabilirler.
RESİM / GRAFİK ÖĞRETMENİ
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, resim / grafik ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Resim / grafik ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Resim / grafik öğretmeni, bu program çerçevesinde,
Eğitiminden sorumlu olduğu grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit onarımlarını yapar.)
Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,
Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder,
Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not defteri, ders defteri, yoklama fişi, öğrenci iş takip formu,
Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, saydam, bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.).
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Resim / grafik öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Resim / grafik öğretmeni olmak isteyenlerin:
Şekil ve uzay ilişkilerini görebilen,
Renk ve şekilleri en ince ayrıntıları ile algılayabilen,
Hayal gücü zengin, yaratıcı ve genel kültürü olan,
Tasarımlarını çizgilerle ifade edebilen,
Planlama ve koordine etme yeteneği olan, konusunda bilgi verebilen,
Estetik görüş sahibi, güzel sanatlara karşı ilgili ve bu alanda başarılı,
Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
Dikkatli, işine özen gösteren,
Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Resim / grafik öğretmeni, sınıfta, atölyede ve işletmelerde görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı temiz, zaman zaman gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Önceki yıllardan "Uygulamalı Resim Öğretmenliği, Mesleki Resim Öğretmenliği ve Grafik Öğretmenliği" lisans programını bitirenler Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Resim / Grafik Öğretmeni olarak atanabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
Yükseköğretime Geçiş Sınavında (YGS) herhangi bir puan türünden barajı aşarak başarılı olduktan sonra, ilgili üniversitece yapılacak olan özel yetenek sınavında girmeleri ve başarılı olmaları gerekmektedir. ÖSYM tarafından yapılan (YGS) sınav barajını geçen adaylar daha sonra ilgili üniversitelerin belirlediği tarihlerde yapılan yetenek sınavı ve mülakata sonuçlarına göre üniversitelerde bu bölümlere yerleştirilmektedirler. Bilgisayar Destekli Yayıncılık, İnternet Gazeteciliği ve Yayıncılık, Masaüstü Yayıncılık, Matbaacılık, Matbaacılık ve Baskı Teknikleri, "Fotoğrafçılık", "Fotoğrafçılık ve Kameramanlık", "Grafik", Grafik "Tasarımı","Serigrafi" Tasarım ev Basım-Yayımcılık, Basım ve Yayın Teknolojileri , Basın ve Yayıncılık, Bilgisayar Destekli Tasarım ve Animasyon, Grafik ve Reklamcılık, Marka İletişimi, Web Teknolojileri ve Programlama ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı'nda başarılı oldukları takdirde, "Grafik" lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Öğrenciler eğitim ve öğretim boyunca;
Mesleki ve teknik bilgi ile yaratıcılığını birleştirerek, yeni tasarımlar yapmasını,
Tasarımlara uygun baskı yöntemlerini kullanmasını,
Yeni bir ürünün tanıtımına yönelik projeler geliştirmesini,
Baskı tekniklerinin bütününü,
Kullandığı makine araç-gerecin basit bakım ve onarımını yapmasını öğrenir.
Eğitim süresince; Temel Sanat Eğitimi, Grafik Tasarım Uygulama, Desen, Yazı, Tipografi, Fotoğraf, Teknik Resim, Estetik, Sanat Tarihi, Bilgisayar Grafiği, Tasarım Psikolojisi, Tasarım Teorisi ve Yöntemler, Grafik-Tasarım ve Uygulama, Tanıtım Grafiği, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Genel Öğretim Metodları gibi dersler okutulmaktadır. Fakülte son sınıfta öğrenciler okullarda öğretmenlik uygulaması yaparlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara lisans diploması ve "Grafik Öğretmeni" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanlarının büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek liselerinde Grafik ve Fotoğraf alanlarında öğretmen olarak çalışmaktadırlar. Grafik dalının alan ortak ve dal dersleri, Alanın diğer dallarının bu dalla ilgili alan ortak ve dal dersleri, Diğer alanların bu dalla ilgili alan ortak/dal dersleri ve modülleri derslerini vermektedirler. Özel sektörde eğitici veya grafiker olarak görev alabilirler. İsteyenler kendi işlerini kurabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi sırasında Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü´nün
verdiği öğrenci kredisinden yararlanmak mümkündür. Ayrıca, Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanılabilir. Bunların dışında öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve yeni göreve başlayan öğretmenler 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu´na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlayarak maaş, yan ödeme ve ek ders ücreti alırlar. Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim-öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler. Çalıştıkları okullarda veya Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde idari kademelere yükselebilirler.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan sınavlarda başarılı oldukları takdirde eğitim yöneticiliği yapabilirler.
RESİM / RESİM - İŞ ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, resim/resim-iş ile ilgili bilgi, beceri, tutum ve davranışları kazandıran kişidir.
GÖREVLER
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Resim / resim - iş öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Resim/Resim -iş öğretmeni olmak isteyenlerin;
Normalin üzerinde genel yeteneğe,
Renkleri ayırdedebilme gücüne,
El ve parmak becerisine, göz-el koordinasyonuna,
Şekilleri ve renkleri ayırdedebilme ve uzay ilişkilerini görebilme yeteneğine sahip,
Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
Dikkatli, işine özen gösteren,
İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,
Sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Resim / Resim - iş öğretmeni, sınıfta veya resim atölyesinde görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı biraz gürültülü ve tozludur.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin Eğitimi; üniversitelere bağlı Eğitim Fakültelerinin Resim-İş Öğretmenliği Bölümlerinde verilmektedir.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Atılım Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Beykent Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Çanakkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Harran Üniversitesi Eğitim Fakültesi
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Sakarya Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Ayrıca "Resim Bölümü" bölümü mezunları Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan /açılacak pedagojik Formasyon programını başarı ile tamamlayanlarda Resim- Resim-İş Öğretmeni olabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
Yükseköğretime Geçiş Sınavında (YGS) herhangi bir puan türünden barajı aşarak başarılı olduktan sonra, ilgili üniversitece yapılacak olan özel yetenek sınavında girmeleri ve başarılı olmaları gerekmektedir. ÖSYM tarafından yapılan (YGS) sınav barajını geçen adaylar daha sonra ilgili üniversitelerin belirlediği tarihlerde yapılan yetenek sınavı ve mülakata sonuçlarına göre üniversitelerde bu bölümlere yerleştirilmektedirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Meslek eğitimi, hem kuramsal hem de uygulamalı olarak yapılır.
Kuramsal Dersler
Antik çağdan günümüze, sanatın, tüm estetik kurumlarının genel çizgileri ile tanıtılması ve kuramlar arası ilişki ve çelişkilerin tartışılması,
Plastik sanatlarda, görsel öğelerin algılayıcı üzerindeki psikolojik etkileri hakkında, geliştirilmiş teorilerin tanıtılması,
Antik felsefeden günümüze, tüm felsefe sistemleri içinde sanatın yerinin tartışılması,
Sosyoloji bilimi verileri ile sanatın: toplumsal, ekonomik, iletişimsel, yönetim biçimleri açısından tanıtılması,
Sanatın, tarihsel süreç içinde günümüze kadar tüm ekollerin gelişiminin örneklerle tanıtılması,
Sanat eğitim-bilim verileri doğrultusunda 2-18 yaş grubu bireyin eğitim yöntemlerinin tanıtılıp incelenmesi,
Belli bir amaca göre, insanın oluşturduğu üretimler bütünü olan kültürün, tarihsel süreci içinde değişim ve gelişim biçimlerinin incelenmesi konularını öğrenir.
Uygulamalı Dersler
Temel sanat eğitimi uygulamalarında plastik elemanlarının (renk, çizgi, leke, doku, kompozisyon, denge, hareket, ritm, form, hacim, ışık vb.) ve sanat kuramlarının tanıtılması,
İnsan vücudunun anatomik ve optik görüntüsünün çizgi, leke yoluyla araştırılarak kavranması,
Özgün sanat eseri oluşturmada kullanılan araç ve gereçlerin tanıtılması ve araştırılması alanında edinilen bilgi ve becerileri ortaöğretimde eğitimci olarak aktarabilme yeterliliğinin kazanılması,
Düşünsel yaratıların çizgi, renk, leke vb. plastik elemanlarla biçimlendirerek resimsel anlatıma dönüştürülmesi,
Özgün baskı yöntemleri ile yeni anlatım ve tasarım olanaklarını geliştirerek, plastik dil oluşumunun zenginleştirilmesi,
Üç boyutlu yaratım olanaklarının kil,ağaç, metal, taş vb. malzeme ile teknik ve tasarım kapsamında gerçekleştirilmesi,
Maddeyi biçimlendirmek, modele etmek, derinlik vermek gibi iki boyut düşüncesini verilmesi ve gerçekleştirilmesi,
Bireyler arası iletişim araçlarından birisi olarak görülen grafik tasarımı elemanlarının (afiş, ilan, broşür vb.) tanıtılarak kişisel gözlem ve denemelerin özgün nitelikli çalışmalara yöneltilmesi,
Grafik tasarımı içerisinde yer alan animasyon-illüstrasyon, yöntem ve tekniklerinin uygulamalı ve kuramsal kapsamda tanıtılması ve geliştirilmesi,
Çağımızda, plastik sanat dalları arasına girmiş olan fotoğrafın, sanatsal boyutlarda yaratımını gerçekleştirebilecek yeterlilik kazandırmaya yönelik bilgi, teknik beceri ve uygulama birikimini öğrenir.
Mesleki eğitime başlamadan önce staj yapma zorunluluğu yoktur. Ancak son sınıfta ortaöğretim kurumlarında 4 haftalık staj yapılmaktadır. Mesleğe yönelik 4 yıllık lisans eğitimi boyunca okutulan dersler H-EK BİLGİLER bölümünde verilmiştir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Meslek eğitimini tamamlayanlara alanı belirten "Lisans Diploması" ve ´´Resim-İş Öğretmeni" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Resim/Resim-İş öğretmenleri ;
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi okullarda ve özel okullarda Görsel Sanatlar/Resim alanlarında görev yapabilirler. Resim, Sanat Tarihi, Güzel Sanatlar Lisesi Resim Alanı ile ilgili dersleri , Görme Engelliler Okulu Modelaj-İş, Görsel Sanatlar, Sanat Etkinlikleri ve diğer alanların resim ile ilgili derslerini vermektedirler. Yaygın Eğitim Kurumları olan Pratik-Sanat Okulları Halk Eğitim Merkezleri gibi yerlerde branşları ile ilgili ders verebilirler. Sanatçı adayı yetiştiren Güzel Sanatlar Fakültesi Resim, Heykel, Seramik, İç Mimari, ve Endüstriyel Tasarım bölümü öğrencileri de öğretmenlik formasyonu alarak öğretmenlik yapabilirler. Öğretmenlik mesleği dışında kamu ve özel kuruluşlarda: ressam, grafiker, sanat danışmanı, sanat eleştirmeni olarak çalışabildikleri gibi serbest sanatçı da olabilirler. "Resim/Resim-İş Öğretmenliği" mesleğinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda istihdam olanağı kısıtlıdır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Bu meslekte mesleki eğitim süresince kazanç olanağı yoktur. Ancak, öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenim ve (Harç) kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve yeni göreve başlayan öğretmenler 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 9. derecenin 1. kademesinden ücret alırlar. Bu ücret kıdeme ve yıllık belirlenen katsayı artışlarına göre belli aralarla değişmektedir. Ayrıca, ek ders ücretleri de bulunmaktadır. Şu andaki uygulamaya göre her yıl okullar açılmadan önce eğitim-öğretim ödeneği adı altında belli bir tazminat da verilmektedir.
Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları anlaşmalara göre veya sözleşmelere göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler. Mesleki eğitimini tamamlayarak eğitim kurumunda çalışmaya başlayan öğretmen, meslekte başarı, tutum ve özverisine bağlı olarak idari açıdan ilerleyerek müdür yardımcısı veya müdür olabilir.
RAYLI SİSTEMLER ELEKTRİK ELEKTRONİK TEKNİKERİ
_______________________________________________________
TANIM
Demiryollarında enerji tesisleri, elektrikli işletme tesisleri ile santrallerin ve sinyalizasyonun, kent içi raylı ulaşım sistemlerinin elektrik ve elektronik aksamının ayarlarını ve düzenli kontrolünü, bakım ve onarımını, sistemin her zaman aktif halde tutulma işlemini yapan kişidir.
GÖREVLER
Gelen arıza bildirimi üzerine arızanın türüne göre gerekli aletleri temin ederek arıza mahalline gider,
Araştırma, inceleme ve ölçümler (empedans, akım, gerilim, frekans vb.) yaparak arızanın kaynağını ve yerini tespit eder,
Sorumluluk alanına giren önem ve büyüklükteki arızaları gidermek amacıyla yetkisi dahilinde enerjiyi kesip arızayı giderme yolunu seçer,
Sorumluluk alanını aşan arızalarda kendi üstlerine gerekli bilgileri verir,
Sinyalizasyon sisteminin ve kataner sisteminin bakım ve onarımın yapar.
Periyodik bakım ve kontrol işlemlerini yapar
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
Elektrik tesislerinin kontrolü için gerekli olan çeşitli elektrik ölçü aletleri
(voltmetre, ampermetre, avometre, mikrometre, kompresör vb.)
Elektrik tesislerinin yapım, bakım ve onarımlarında kullanılan malzeme, el
takımları, anahtar takımları el ölçme elemanları, test cihazları vb.,
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Raylı Sistemler Elektrik Elektronik Teknikeri olmak isteyenlerin;
Fizik ve matematik derslerine ilgili ve bu alanlarda başarılı
Mekanik yeteneği gelişmiş,
Herhangi bir vücut özürü (engeli) olmayan,
Yönergeyi izleyebilen,
Dikkatli, tedbirli ve sabırlı ,
Çabuk ve doğru karar verebilen
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
Raylı Sistemler Elektrik Elektronik Teknikerleri çalışmalarını, işin niteliğine göre hem kapalı mekanlarda hem de açık havada kalabalık, soğuk, sıcak, yağışlı hava koşullarında yürütürler. Görevi yaparken dikkatsizlik önemli kazalara ve çok büyük mali kayıplara yol açabilir.. Görev yaptığı kimselerle ekip halinde ve koordineli olarak çalışırlar.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi, Anadolu Üniversitesi Porsuk Meslek Yüksekokulu (Eskişehir) "Raylı Sistemler Elektrik Elektronik Teknolojisi" programında verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerinin; Elektrik, Elektronik, Elektrik- Elektronik, Elektrik Tesisat ve Pano Monitörlüğü, Elektromekanik Taşıyıcılar, Biyomedikal Cihaz Teknolojisi, Raylı Sistemler Teknolojisi, Elektrik-Elektronik Teknolojisi, Endüstriyel Elektronik, Endüstriyel Mekanik, Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi, Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi (Elektronik), Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi (Mekanik/Makine), Gemi Elektroniği ve Haberleşme, Kontrol ve Enstrümantasyon Teknolojisi, Mekatronik, Otomatik Kumanda, Telekomünikasyon, Tıp Elektroniği, Uçak Bakım Teknisyenliği ve Elektroniği, Uçak Bakımı
ve Elektroniği, Uçak Elektroniği, Cer (Demiryolu), Genel Hizmetler (Demiryolu), İşletmecilik (Demiryolu), Tesisler (Demiryolu), Yol (Demiryolu) bölümlerinden mezun olanlar "Raylı Sistemler Elektrik Elektronik Teknoloji" önlisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler. Ortaöğretim Başarı Puanları, okul türleri, Mesleki ve Teknik Eğitim Bölge'leri (METEB)'leri ve mezuniyet yılları dikkate alınarak kontenjan dahilinde yerleştirilebilirler.
Meslek liselerinin sınavsız geçiş için belirlenen bölümleri dışındaki bölümlerden ya da liselerden mezun olanlar/olacaklar ise ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavına (YGS) girmeleri ve yeterli "YGS-1" puanı almaları halinde sınavsız yerleştirme sonunda kontenjan kalırsa ek yerleştirme ile açık olan programlara istedikleri takdirde yerleştirilebileceklerdir.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
Mesleğin eğitimi liseden sonra 2 yıldır. 2 yıllık (4 yarıyıl) eğitim boyunca öğrenciler aşağıda yer alan dersleri almaktadırlar.
1.Yarıyılda; Temel Bilgi Teknolojisi, Matematik I, Raylı Sistem Bilgisi, İş Güvenliği, Teknolojinin Bilimsel İlkeleri I, Teknik Resim,
2. Yarıyılda; Matematik II, Raylı Sistem Trafiği, Devre Analizi, Ölçme Tekniği, Teknolojinin Bilimsel İlkeleri II,
3. Yarıyılda; Kent İçi Raylı Ulaşım Sistemleri I, Enerji Tesisleri, Elektrik İşletme Tesisleri I, Haberleşme Teknolojisi, Elektronik,
4. Yarıyılda; Kent İçi Raylı Ulaşım Sistemleri II, Elektrik İşletme Tesisleri II, Demiryolu Haberleşmesi, Santral Teknolojisi, Sinyal Tekniği,
Bunun yanı sıra 1. yılın 1. ve 2. yarıyıl dönemlerinde, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk Dili, Yabancı Dil gibi kültür derslerini alırlar. Öğrenciler Personel Bilgisi, Genel Yol Bilgisi, Genel Raylı Sistem İşletmeciliği, Genel Makine Bilgisi, Demiryollarının Tarihi Gelişimi, Bilgisayar destekli devre Analizi, Topografya gibi mesleki dersleri seçmeli ders olarak okumaktadırlar. Ayrıca, 30 iş günü staj yapma zorunluluğu bulunmaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini tamamlayarak mezun olanlara önlisans diploması ve "Raylı Sistemler Elektrik ve Elektronik Teknikeri" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Demiryolu ulaşımının güvenli, hızlı olması ve ülke ekonomisi ile endüstrileşmesinde giderek artan bir öneme sahip olduğu son yıllarda ülkemizde de anlaşılmıştır. Tüm dünyada demiryolu ulaşımının giderek hızla gelişmesi, elektrifikasyon ve sinyalizasyona yönelik yeni uygulamalar, geçmiş yıllara göre daha karmaşık hale gelen demiryolu trafiğinin güvenli bir şekilde gerçekleşmesinin önemini de artırmıştır. Meslek elemanları TCDD Genel Müdürlüğü ve bazı büyükşehir belediyelerince taşeron firmalara verilen metro ve tramvay yapımı işleri bu meslekte çalışma alanlarıdır. Raylı sisteme yönelik toplu taşıma uygulamasının ülke genelinde yaygınlaştırılması durumunda bu meslekte iş bulma olanağı daha da artacaktır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi boyunca isteyen öğrenciler Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen yüksek öğrenim ve harç kredisinden ve yurtlarından faydalanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Kamu sektöründe istihdam edilenler, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabiidir. Teknik hizmetler sınıfında 10. derecenin 2. kademesi ile göreve başlarlar. Maaşları her yıl bütçe kanununa göre belirlenmektedir. Ortalama olarak net asgari ücretin 1-1,5 katı civarında ücret almakta olup, belirli dönemlerde yapılan artışlardan faydalanmaktadırlar. Özel sektörde görev yapan teknikerlerin ücretleri firmalara göre değişmekle birlikte, ilk işe başlayışta net asgari ücretten biraz fazla olmaktadır. Çalışılan süre arttıkça ve verilen hizmetin niteliğine göre ücret de artmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
"Raylı Sistemler Elektrik ve Elektronik Teknolojisi" önlisans programını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı'nda başarılı oldukları takdirde; Elektrik Mühendisliği, Elektrik Öğretmenliği, Elektrik-Elektronik Mühendisliği, Elektronik Mühendisliği, Elektronik Öğretmenliği, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği, Elektronik ve Haberleşme Öğretmenliği, Fizik, ve Açıköğretim lisans proğramlarından İktisat- İşletme bölümüne de lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.