ÇOCUK GELİŞİMİ MESLEK ELEMANI
__________________________________________________
TANIM
0-6 yaş grubu çocukların bedensel, zihinsel, sosyal ve duygusal gelişimlerine yardımcı olan, çalışma alanı ile ilgili materyalleri hazırlayan kişidir.
GÖREVLER
Çocuk gelişimi meslek elemanı;
Okul öncesi eğitim kurumlarında, özel eğitim kurumlarında, çocuk kliniklerindeki oyun odalarında çocuklara drama, resim, müzik, bilgisayar ve bedensel gelişim çalışmaları yaptırır.
Eğitim ve öğretiminden sorumlu olduğu çocukların davranışlarını gözlemler ve yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler.
Çocuklara model olmak suretiyle, olumlu alışkanlıklar kazandırılarak istenmeyen davranışlara karşı önleyici tedbirler alır.
Özel durumu olan çocuklara gerektiğinde öz bakım ihtiyaçlarının karşılanmasında yardımcı olur.
Gerektiğinde ilkyardım kurallarını uygular.
Eğitim etkinlikleri için gerekli bazı basit materyalleri hazırlar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Bilgisayar, TV, video
Kukla, kavram ve konu kartları, resimli hikaye kitapları,
Renkli karton, elişi kağıtları ve resimli kağıtlar
Oyuncaklar (Dolgu yap-boz oyuncaklar, evcilik oyuncakları, yapı-inşa oyuncakları vb.)
Yapıştırıcı, küçük makas
Oyun hamuru
Artık materyeller
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Çocuk gelişimi meslek elemanı olmak isteyenlerin;
Çocukları seven ve onlarla birlikte olmaktan hoşlanan,
Çocukların duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
Sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
Bir işi planlayabilen ve uygulamaya koyabilen,
Coşkulu, dikkatli ve işine özen gösteren,
Sorumluluk sahibi, işbirliğine açık ve yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Çocuk gelişimi meslek elemanları ana okullarında, çocuk kreşlerinde, özel eğitim kurumlarında, yuvalarda ve hastanelerin çocuk kliniklerinde, otel ve turistik tesislerin çocuk kulüplerinde görev yaparlar. Çalışma ortamları temiz ve oldukça hareketlidir. Her zaman dikkatli olmak zorundadırlar. Çalışma saatleri genellikle düzenlidir.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; Meslek yüksekokullarının "Çocuk Gelişimi" programlarında verilmektedir.
Adıyaman Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO
Afyon Kocatepe Üniversitesi Afyon MYO
Afyon Kocatepe Üniversitesi Çay MYO
Gazi Üniversitesi Ankara MYO
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın MYO
Balıkesir Üniversitesi Balıkesir MYO
Batman Üniversitesi MYO
Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Bucak Hikmet Tolunay MYO
Uludağ Üniversitesi İnegöl MYO
Uludağ Üniversitesi Yenişehir İbrahim Orhan MYO
Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Çanakkale MYO
Çorum Hitit Üniversitesi Sungurlu MYO
Denizli Pamukkale Üniversitesi Denizli MYO
Diyarbakır Dicle Üniversitesi Diyarbakır MYO
Edirne Trakya Üniversitesi Keşan MYO
Erzincan Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO
Erzurum Atatürk Üniversitesi Erzurum MYO
Erzurum Atatürk Üniversitesi Yunus Emre MYO
Gaziantep Üniversitesi Gaziantep MYO
Giresun Üniversitesi Eynesil MYO
Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Antakya MYO
İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi İzmir MYO
Ege Üniversitesi Atatürk Sağlık Hizmetleri MYO
Kars Kafkas Üniversitesi Atatürk Sağlık Hizmetleri MYO
Kastamonu Üniversitesi MYO
Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO,Develi Hüseyin Şahin MYO
Kırıkkale Üniversitesi Keskin MYO
Selçuk Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO
Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Emet MYO
Malatya İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO
Celal Bayar Üniversitesi Salihli MYO
Mardin Artuklu Üniversitesi Midyat MYO
Muğla Üniversitesi Muğla MYO
Ordu Üniversitesi Fatsa MYO
Sakarya Üniversitesi Sakarya Sağlık Hizmetleri MYO
On Dokuz Mayıs Üniversitesi Samsun MYO, Vezirköprü MYO
Harran Üniversitesi Şanlıurfa MYO
Şırnak Üniversitesi Şırnak MYO, Cizre MYO
Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Tokat MYO
Tunceli Üniversitesi Tunceli MYO
Yüzüncü Yıl Üniversitesi van MYO
Beykent Üniversitesi MYO
İstanbul Fatih Üniversitesi MYO
İstanbul Arel Üniversitesi MYO
İsatanbul Aydın Üniversitesi Anadolu Bil. MYO
Maltepe Üniversitesi MYO
Çukurova Üniversitesi Adana MYO
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
Meslek liselerinin "Çocuk Gelişimi, Çocuk Gelişimi ve Bakımı, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi" alanından mezun olanlar "Çocuk Gelişimi" önlisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Ortaöğretim Başarı Puanları, okul türleri, Mesleki ve Teknik Eğitim Bölge'leri (METEB) ve mezuniyet yılları dikkate alınarak kontenjan dahilinde yerleştirilebilirler.
Meslek liselerin diğer alanlarından veya genel liselerden mezun olanlar/olacaklar kişilerin ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavına (YGS) girmeleri ve yeterli "YGS-4" puanı almaları gerekir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 2 yıldır.
Öğrenciler eğitim ve öğretim süresince aşağıdaki dersleri alırlar;
a) Genel Kültür Dersleri:
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk Dili ve Edebiyatı, Yabancı Dil,
b) Zorunlu Meslek Dersleri:
Okul Öncesi Çocuk Gelişimi, Temel Sanat Eğitimi, Temel Matematik, Temel Kimya, Psikolojiye Giriş, İlkyardım, Okul Öncesi Eğitimde Araç Geliştirme ve Öğretim Teknikleri, Eğitimde Drama, Girişimcilik, Kalite Güvence ve Sanatları, İşletme Yönetimi, Çocuk Edebiyatı, Bilgisayar, Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Sosyolojiye Giriş, Diksiyon ve Beden
MESLEK EĞİTİMİ
Dili, Çocukluk Döneminde Sanat ve Yaratıcılık, Oyun ve Oyun Materyalleri, Zihinsel Engelli Çocukların Gelişimi ve Eğitimi, Fiziksel Engelli Çocukların gelişimi ve Eğitimi, Üstün Zekalı ve Üstün Yetenekli Çocukların Eğitimi, Çocuk Ruh Sağlığı,
c) Seçmeli Dersler:
Okul Öncesi Eğitimde Bilgisayar Öğretimi, Çocukluk Döneminde Müzik, Beden Eğitimi, Kukla Tasarımı dersleri okutulmaktadır. Öğrenciler, Okul Öncesi Eğitim Kurumları ve Özel Eğitim Merkezleri yaz döneminde tatile girdikleri için mesleki uygulama çalışmasını genellikle güz döneminde 30 işgünü yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara ön lisans diploması ve "Çocuk Gelişimi Meslek
Elemanı" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Çocuk gelişimi meslek elemanı; Milli Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Başbakanlık Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğüne bağlı resmi ve özel okul öncesi eğitim ve özel eğitim kurumlarında çocuk kliniklerinde, otellerde, turistik tesislerin çocuk kulüplerinde çalışırlar. Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel yuva ve anaokullarının, gündüz bakımevlerinin sayısının artmasıyla çalışma alanı gelişen bir meslektir.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Mesleki eğitim süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğünce verilen öğrenci ve harç kredisinden yararlanabilmektedirler.
EĞİTİM SONRASI
Kamu kurumlarında çalışanlar 657 sayılı Devlet Memurları kanunu hükümlerine göre ücret alırlar.
Özel kurumlarda ise genellikle asgari ücretle işe başlarlar. Daha sonrasında alınan ücret kişinin yeteneği ile işletmenin yapısına göre farklılık gösterebilmekte, asgari ücretin 2-4 katı civarında olabilmektedir.
Deneyimi olanlarda bu rakam çok daha fazla olabilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
"Çocuk Gelişimi" ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı' da başarılı oldukları takdirde "Okul Öncesi Öğretmenliği" lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Ayrıca üniversitelerde daha üst düzeyde eğitim görerek öğretim elemanı olabilme olanakları vardır.
Çocuk gelişimi meslek elemanı olarak işe başlayanlar başarı durumlarına göre çalıştıkları kurum ve kuruluşlarda yönetim kademelerinde yer alabilir ya da kendi işyerlerini açabilirler.
Ancak işyerlerinde yükselme imkanı sınırlıdır. Konusu ile ilgili tecrübelerinin olması ve kendilerini geliştirmiş olmaları iş bulma imkanına ve iyi ücret almalarına katkıda bulunur.
COĞRAFYA ÖĞRETMENİ
_________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere coğrafya ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Coğrafya konusu ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Coğrafya öğretmeni, bu program çerçevesinde,
Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar,
Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,
Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,
Ders kitapları,
Okul araç ve gereçleri,
Ders araç ve gereçleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Coğrafya öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Coğrafya öğretmeni olmak isteyenlerin;
Şekil ve uzay ilişkilerini görebilme yeteneğine sahip,
Sözlü ifade gücüne sahip,Sosyal bilimlere ilgili ve bu alanda başarılı,
Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,Dikkatli, işine özen gösteren,
Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Coğrafya öğretmeni, sınıfta görev yapar. Görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı biraz gürültülü ve tozludur.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleki eğitim aşağıdaki üniversitelere bağlı eğitim fakültelerinin "Coğrafya
Öğretmenliği" bölümlerinde verilmektedir.
Atatürk Üniversitesi (Erzurum) Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi,
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi,
Dicle Üniversitesi (Diyarbakır) Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi,
Dokuz Eylül Üniversitesi (İzmir) Buca Eğitim Fakültesi,
Gazi Üniversitesi (Ankara) Gazi Eğitim Fakültesi.
Karadeniz Teknik Üniversitesi (Trabzon) Eğitim Fakültesi,
Marmara Üniversitesi (İstanbul) Atatürk Eğitim Fakültesi,
Selçuk Üniversitesi (Konya) Eğitim Fakültesi,
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı 'nda (LYS) "Cografya Öğretmenliği" lisans programı için yeterli "TS-1" puan almak.
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda "Coğrafya Öğretmenliği" lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin "Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür"alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.
Anadolu Öğretmen Liseleri ve Öğretmen Liselerinin Sosyal Bilimler,Edebiyat,Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Sınıf Öğretmenliği, Türkçe- Matematik Alan/Kol/Bölümleri ile Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsü mezunları ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı 'nı (LYS) kazanıp, "Coğrafya Öğretmenliği" lisans proğramını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Eğitim fakültelerinin coğrafya öğretmenliği bölümlerinde 5 yıl süreli eğitim verilmektedir.Bölümde temel coğrafya dersleri ile birlikte genel kültür dersleri ve pedagojik formasyon dersleri verilmektedir. Pedagojik formasyon öğretmenlik mesleğinin temel unsurlarındandır. Bu alandaki dersler şunlardır. Eğitime Giriş, Eğitim Psikolojisi, Genel ve Özel Öğretim Yöntemleri, Eğitim Sosyolojisi, Ölçme ve Değerlendirme, Rehberlik.Öğrenciler eğitimleri sırasında okullarda uygulama yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara "Coğrafya öğretmenliği Lisans Diploması´´ ve ´´Coğrafya Öğretmeni" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bu bölümü bitirenler Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda (İlköğretim okulu, ortaokul, lise ve meslek liseleri) çalışırlar. Bunun yanı sıra dershane vb. kuruluşlarda görev yapabilirler.
Kendi branşı dışında ayrıca aylık karşılığı okutabileceği dersler ; coğrafya, Türkiye coğrafyası fiziki, Türkiye beşeri ve ekonomik coğrafyası, ülkeler coğrafyası, sosyal bilgiler jeoloji, çevre ve insan Turizm, Çevre sistemleri derslerine de girebilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Bu programı ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan belirli sayıda olanlara Milli Eğitim Bakanlığı´nca burs verilmektedir. Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumu'ndan öğrenim ve harç kredisi alabilirler.Vakıfların, kamu ve özel kurum ve kuruluşların sağladığı burslardan yararlanılabilir.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda ''Öğretmen'' olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası'na göre 9. derecenin 1.kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar. Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim- öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları anlaşmalara göre veya sözleşmelere göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra üniversite bünyesinde yüksek lisans yapabilirler.Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.). Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler. Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler.
ÇEVRE MÜHENDİSİ
_________________________________________________
TANIM
Doğal kaynakların en iyi biçimde kullanılması, doğal çevrenin korunması ve insan sağlığınauygun biçimde geliştirilmesi konusunda çalışan kişidir.
GÖREVLER
Çevre mühendisi her türlü çevre sorunlarına, teknik düzeyde çözüm üretir. Bu amacı gerçekleştirmek üzere;
Fabrikalarda, atıkların arıtılması, gerekli tesislerin kurulması, işletilmesi için önerilerde bulunur ve yapılanları denetler,
Katı atıkların çevreye zarar vermeden yok edilmesi için gerekli önlemleri alır,
İçme ve kullanma sularının arıtılması ve su kaynaklarının geliştirilmesi için çalışmalar yapar,
Kent içinde hava kirliliğinin nedenlerini ve hava kalitesini belirler, hava kirliliğini önlemek için gerekli önlemleri alır,
Gürültü kaynaklarını belirler, gerekli önlemlerin alınması için öneriler geliştirir,
Akarsu, göl, deniz gibi su ortamlarının kalite sınıflamasını yapar,
Çevre ile ilgili kanun ve yönetmelikleri yorumlar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Gerektiğinde laboratuar ortamında çalıştığından kimya ve biyoloji laboratuar aletlerini kullanabilmektedir.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Çevre mühendisi olmak isteyenlerin;
Fen bilimlerine, özellikle kimya ve biyolojiye ilgili ve bu alanda başarılı,
Araştırmaya meraklı,
Dikkatli ve titiz bir gözlemci,
Gözlem verilerini bütünleştirebilen,
İşbirliğine açık
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Çevre mühendisleri, çalışmalarını genellikle büroda ve laboratuarda yürütürler. Ancak, zaman zaman şantiye, inşaat alanı, arıtma tesisi gibi yerleri görmek için kent içinde ve dışında seyahat etmeleri gerekebilir. Çevre mühendisliği çok çeşitli alanlarda işbirliği yapılarak yürütülen bir meslektir. Bu nedenle çevre mühendisleri başka meslek elemanları ile sıkı iletişim halindedirler.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi, aşağıda belirtilen üniversitelerin mühendislik fakülteleri Çevre mühendisliği bölümünde verilmektedir.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu,
Ahi evran Üniversitesi Kırşehir,
Aksaray Üniversitesi
Anadolu Üniversitesi (Eskişehir),
Atatürk Üniversitesi (Erzurum),
Bahçeşehir Üniversitesi İstanbul
Balıkesir Üniversitesi
Cumhuriyet Üniversitesi (Sivas),
Çanakkale Onsekiz Mart (Sivas),
Çukurova Üniversitesi (Adana),
Dokuz Eylül Üniversitesi (İzmir),
Erciyes Üniversitesi Kayseri
Fatih Üniversitesi İstanbul
Fırat Üniversitesi (Elazığ),
Harran Üniversitesi (Şanlıurfa),
İstanbul Üniversitesi,
İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ),
Kocaeli Üniversitesi,
Marmara Üniversitesi (İstanbul),
Mersin Üniversitesi,
Namık Kemal Üniversitesi Tekirdağ
Ondokuz Mayıs Üniversitesi (Samsun),
Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ-Ankara),
Pamukkale Üniversitesi Denizli
Sakarya Üniversitesi
Selçuk Üniversitesi (Konya),
Süleyman Demirel Üniversitesi (Isparta),
Uludağ Üniversitesi (Bursa),
Trakya Üniversitesi (Edirne),Çorlu Mühendislik Fakültesi,
Yıldız Teknik Üniversitesi (İstanbul),
Zonguldak Karaelmas Üniversitesi
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı 'nda (LYS) "Çevre Mühendisliği" lisans programı için yeterli "MF-4" puan almak.
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda "Çevre Mühendisliği" lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Fen, Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.
Çevre, Çevre kirlenmesi ve Kontrolü, Çevre Koruma ve Kontrol, Çevre Koruma Kimya, Kimya Teknolojisi önlisans programlarını başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde Çevre Mühendisliği lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Çevre mühendisliği bölümünde eğitim süresi 4 yıldır. Ancak, bazı okullarda 1 yıl "yabancı dil hazırlık programı" uygulanır. Orta Doğu Teknik Üniversitesi ve Marmara Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü´nde öğretim dili İngilizce'dir. "Yabancı dil hazırlık programı" süresi eğitim süresine dahil değildir.
Çevre mühendisliği bölümünde okutulan belli başlı dersler şunlardır: Matematik, Fizik, Kimya, Lineer Cebir, Teknik Resim, Analitik Geometri, Jeoloji, Çevre Kontrolü Esasları, İnşaat Bilgisi, Çevre Kimyası, Bilgisayar ve Programlama, Zemin Mekaniği, Çevre Ekonomisi, Yapı Mühendisliği, Mikrobiyoloji, Çevre Koruma Hukuku, Oşinografi (deniz ve göl kirlenmesi, deniz deşarjı), Su ve Pis Su Mühendisliği (su temini ve atık suların uzaklaştırılması), Katı Atıkların Arıtılması, Su Kalite Kontrolü, Hava Kalite Kontrolü, Çevre Modelleme, Şehircilik ve Yerleşme, Endüstriyel Kirlenme Kontrolü, Çevre Etki Değerlendirmesi, Arıtma Tesislerinin İşletimi, Suların Arıtılması, Atık suların Arıtılması, Hidroloji.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara "Çevre Mühendisliği lisans diploması" ve "Çevre Mühendisi" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Çevre mühendisleri;İçme suyu temini, su kaynaklarının kirlenmeye karşı korunması, iletimi ve arıtma tesislerinin projelendirilmesi ve inşaatı,İçme suyu, kanalizasyon, yağmur suyu şebekesi projelendirilmesi ve inşaatı,Evsel ve endüstriyel atık su arıtma tesislerinin sistem seçimi, projelendirilmesi, inşaatı ve işletilmesi,Arıtılmış atık suların alıcı ortamlara deşarj edilmesi, modelleme ve olası etkilerin araştırılması, Sanayi kullanım sularının hazırlanmasına yönelik projelendirme hizmetleri,Sanayi ve altyapı yatırımları için çevresel etki değerlendirmesi (ÇED) yapılması, Risk analizi ve değerlendirilmesi,Katı atıkların toplama, taşıma, depolama, yeniden kazanım ve bertaraf işlemlerinin yapılmasına yönelik mühendislik hizmetleri,Tehlikeli ve zararlı atıkların uzaklaştırılması ve giderilmesine yönelik çalışmalar,Hava kirliliğinin kontrolüne yönelik, hava emisyonları ve kalitesine ait ölçümlerin değerlendirilmesi, hava kirleticilerinin dağılım modellemesi ve değerlendirilmesi, Çevre yönetimi ve planlaması, Çevre kimyası ve çevre mikrobiyolojisi analizlerinin değerlendirilmesi, Toprak ve yeraltı kaynaklarının kirliliğe karşı korunması ve modellemesi, Gürültü kirliliğinin kontrolünde çalışabilirler.Çevre Bakanlığı, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, İller Bankası, Belediyeler, SEKA gibi kamu kurumlarında çalışabildikleri gibi özel kuruluşlarda veya serbest çalışma olanağı da vardır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Üniversite düzeyinde yapılan eğitim sırasında kredi ve burs olanağı dışında öğrencilerin, çevre mühendisliği faaliyeti gösteren özel şirketlerde yarı zamanlı çalışarak (özellikle son sınıf öğrencilerinin) kazanç elde etmeleri mümkündür.
EĞİTİM SONRASI
Eğitimi tamamlayarak kamu kesiminde görev alan çevre mühendisleri asgari ücretin 3-3.5 katı civarında ücret almaktadırlar. Serbest çalışma veya özel sektörde görev alma durumlarında ise kesin bir rakam ortaya koymak mümkün olmamaktadır. Ücrette işletmenin büyüklüğü, çalışma pozisyonu gibi faktörlere bağlı olarak değişiklik görülmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra proje mühendisliği, su ve atık suların arıtımında özel teknolojiler, hava kirliliği, katı atık kontrolü, zararlı atık bertarafı gibi alanlarda uzmanlaşmak söz konusudur.Yüksek lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi olabilir ve akademik kariyer yapabilirler.Kamu sektöründe görev alanların bürokrasinin çeşitli kademelerine yükselmeleri söz konusudur.
ÇEVRE TEKNİKERİ
_______________________________________________________
TANIM
Doğal kaynakların verimliliklerinin korunması, çevrenin insan sağlığına ve refahına uygun bir biçimde düzenlenmesi konularında çevre mühendisine yardımcı olarak çalışan kişidir.
GÖREVLER
Hava, su, toprak analizleri yapar, kirlilik düzeyini belirler,
Kirlilik düzeyi sağlığa zarar verecek boyutlara ulaştığında buna neden olan etmenleri belirler,
Çevreyi kirleten katı ve sıvı veya gaz atıkların çevreye zararsız hale getirilmesi için belirlenen önlemlerin uygulanmasını sağlar,
Çevre konusunda topladığı verileri tablo ve grafikler halinde ilgililere (örneğin; fabrika ve bina projesini çizenlere) iletir.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Hava, gürültü, su ölçüm cihazları,
Numune tüpleri vb. laboratuar aletleri,
Büro alet, makine ve malzemeleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Çevre teknikeri olmak isteyenlerin;
Fen bilimlerine, özellikle kimya ve biyolojiye ilgili ve bu konularda başarılı,
Çevre sorunlarına duyarlı,
Renkleri ayırdedebilen,
Ayrıntıyı algılayabilen,
Dikkatli ve düzenli,
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Çevre teknikerleri laboratuarda çalışırken zaman zaman kokulu bir ortamda, tek başına, diğer zamanlarda, işin gereğine göre, açık havada çevre, inşaat, kimya mühendisleri ve teknisyenleri, sağlık personeli, şehir bölge plancıları ve gönüllü çevre kuruluşları ile iletişim halindedirler.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Bu mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelere bağlı meslek yüksekokullarında verilmektedir.
Gazi Üniversitesi (Ankara) Sağlık Hizmetleri Yüksekokulu "Çevre Sağlığı " bölümü,
Fırat Üniversitesi (Elazığ) Keban MYO "Çevre Koruma" bölümü,
Akdeniz Üniversitesi (Antalya) Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu "Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü" bölümü,
Mustafa Kemal Üniversitesi (Hatay) İskenderun MYO "Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü" bölümü
Harran Üni.(Şanlıurfa)Bozova MYO "Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü" bölümü
Sakarya Üni. Sakarya MYO. "Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü" bölümü,
Kocaeli Üniversitesi Ali Rıza Meslek Yüksekokulu "Çevre Koruma" bölümü.
Selçuk Üniversitesi Sarayönü MYO "Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü" bölümü
Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi MYO "Çevre Koruma" bölümü,
Gazi Osman Paşa Üniversitesi Almus MYO "Çevre Koruma" bölümü
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Hizmetleri "Çevre" bölümü,
Süleyman Demirel Üniversitesi Aksu Mehmet Süreyya Demiraslan Meslek Yüksekokulu, Yalvaç MYO "Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü" bölümü,
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
Meslek liselerinin "Çevre Sağlığı" ile "Çevre Sağlığı Teknisyenliği" alanından mezun olanlar "Çevre Sağlığı", "Çevre Koruma ve Kontrol" önlisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Ortaöğretim Başarı Puanları, okul türleri, Mesleki ve Teknik Eğitim Bölge'leri (METEB) ve mezuniyet yılları dikkate alınarak kontenjan dahilinde yerleştirilebilirler.
Meslek liselerin diğer alanlarından veya genel liselerden mezun olanlar/olacaklar kişilerin ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavına (YGS) girmeleri ve yeterli "YGS-2" puanı almaları gerekir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Eğitim 2 yıl süreli olup, alınan dersler aşağıdadır.
I. Yıl: Teknik Resim, Harita Bilgisi ve Uygulamalar, Fizik, Çevre Kimyası, Mikrobiyoloji (genel), Hidrografya, Bioistatistik, Toprak Bilgisi, Genel Biyoloji, Yabancı Dil, Türk Dili, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Atık Su Arıtımı, Gıda Kontrol ve Sanitasyonu, Çevre Toksitolojisi, Klimatoloji, Çevre Mevzuatı, Çevre Biyolojisi, Güzel Sanatlar, Aile Eko Sistemi, Birey ve Çevre Etkileşimi.
II. Yıl: Bilgi İşlem, Bilgi Toplama ve Sistem Analizi, Konut Hijyeni ve İnşaat Yapı Bilgisi, Arazi Kullanımı ve Çevre, Zehirli ve Katı Atıklar Arıtımı, Hava Kirliliği, Kültürel Çevrenin Korunması, Ekoloji, Meteoroloji, Staj, Numune Alma-Sonuçları Değerlendirme, Suanalizleri, Toprak Analizleri, Radyolojik Atıkların Analizi.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara "Ön Lisans Diploması" ve "Çevre Teknikeri" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Çevre Bakanlığına bağlı çeşitli birimlerde, belediyelerde, SEKA, Perkim, İGDAŞ gibi kurum ve kuruluşlarda görev alabilmektedirler.
Ülkemizde çevre bilincinin yeterince gelişmemiş olması nedeniyle çevre alanında çalışanların sayısı oldukça azdır. Üretim şekli yüzünden çevreyi kirletme olasılığı yüksek kurum ve kuruluşlara çevre teknikeri çalıştırma zorunluluğu getirmeyi amaçlayan yasal düzenlemeler yapılmasına çalışılmaktadır. Bu çabalar olumlu sonuç verirse iş bulma olanakları artacaktır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi boyunca isteyen öğrenciler Kredi ve Yurtlar Kurumunca yüksek öğrenim ve harç kredisinden ve yurtlarından faydalanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Meslek elemanları kamu kurum ve kuruluşlarında çalışmak istemeleri durumunda 10. derecenin 2. kademesi ile göreve başlarlar. Maaşları her yıl bütçe kanununa göre belirlenmektedir.
Özel sektörde ise kazanç çalışılan yer, tecrübe vb. durumlara göre değişiklik göstermektedir.
MESLEKTE İLERLEME
"Çevre, Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü, Çevre Koruma ve Kontrol ve Çevre Koruma" ön lisans programını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş sınavında başarılı oldukları takdirde "Biyoloji, Çevre Mühendisliği ve Kimya" lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.